DeCouvreToi

Performance-Danced, under the skin of a malleable sculpture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.2.16487

Keywords:

Performance-dançada, Dança, Arte-performativa, Artes-plastiques, Processos-colaborativos

Abstract

In this article I will discuss the work DeCouvreToi presented at the Centre d'art 6b in Paris, France, as part of the exhibition « Em Outro Poder ». I discuss the artistic process of collaboration between a visual artist, a musician and a dancer and the reflection on the experience of the artistic work. I also present the notion of danced performance, thought from the notion of corpo com-tato da obra de arte. For this discussion I bring as theoretical referential, Arthur Danto, Merleua-Ponty, Larrosa Bondia, Heidegger, Lygia Clark.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcia Almeida, l'Université de Franche-Comté

Professeur invité par la FMSH - EHESS et à l'Université de Franche-Comté.

References

ALMEIDA MONTEIRO, Alice. Florilège culturel. 2021. Rapport (Master 2 en Arts Plastiques) - l'Université Panthéon Sorbonne, Paris, 2021.

ALMEIDA, Marcia, Experiência estética do dançarino no ato da dança, conhecimento sensível, expressão poética: Corpo com-tato da obra artística. In: Arte e estética na Educação: corpo sensível e político. Curitiba: Appris, 2020.

ARISTOTE, Poétique. 48 b 9-12.Trad. Dupont-Roc et Lallot. Ed. du Seuil, 1980.

BOURDIEU, Pierre. Habitus, code et codification. Actes de la recherche en sciences sociales, v. 64, p. 40-44, set. 1986. Disponível em: http://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1986_num_64_1_2335. Acesso em: 10 ago. 2020.

DANTO, Arthur. Le monde de l’art. Philosophie analytique et esthétique. In: L’Assujettissement philosophique de l’art. Paris, Klincksieck, 1988. p. 183-198.

DANTO, Arthur. Après la fin de l'art. Poétique. Seuil, 1996.

DANTO, Arthur. L'Art contemporain et la clôture de l'histoire. Poétique. Seuil, 2000.

FRANZ ANTON, Cramer. La danse, la métamorphose du corps. Dans Rue Descartes, v. 2, n. 64, p 96-103, 2009.

HEIDEGGER, Martin. A origem da Obra de Arte. São Paulo: Edições 70, 2010.

KANT. La Critique de la faculté de juger. Seuil, 1981.

LAGEIRA, Jacinto. Peut-on naturaliser le corps artistique? In: FORMIS, Barbara (org.). Penser en Corps, Soma-estétique, art e philosophie. Paris:editor Harmattan, 2009.

LARROSA BONDIA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.

MAUSS, Marcel. Les techniques du corps. Journal de Psychologie, XXXII, abr. 1936.

MEDEIROS, Maria Beatriz. Performance, Charivari e Política. Rev. Bras. Estudo da Presença, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 47-59, jan./abr. 2014. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca. Acesso em: 03 mar. 2015.

PLATON. La République. OEuvres completes. Trad. Léon Robin. X, 596 d-e. Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1950. t. I.

Published

2021-11-30

How to Cite

ALMEIDA, Marcia. DeCouvreToi: Performance-Danced, under the skin of a malleable sculpture. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.2, p. e021030, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.2.16487. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16487. Acesso em: 22 jul. 2024.