The experiences in a circle as foundations of sciences and enchantments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.2.16481

Keywords:

Educação, Rodas, Brincadeiras

Abstract

This article aims to share experiences from the circles, dances and games of Brazilian cultures, recognizing these places as powerful spaces for us to exercise an education project that values and recognizes different types of knowledge. So, based on our trajectories, experiences and dialogue with authors, we will build the paths for dialogue in this work. Knowing that we learn and teach all the time, in different spaces, and that life is an opportunity to share knowledge and experiences, we present here some reflections from our experiences in education involving themes such as playfulness, collectivity, ethnic-racial relations and games. As a result of this weave woven with so many colors, designs and possibilities, we want to expand paths so that we can increasingly exercise our pedagogical work with responsibility and that it is plural, recognizing and respecting the diversity of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Aparecida Leite, Universidade de Brasília

Professora-formadora no Centro de Vivências Lúdicas – Oficinas Pedagógicas da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Vivian Parreira da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em educação pela Universidade Federal de São Carlos.

References

BRASIL. Leis e Decretos. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 22 maio 2021.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 2 maio 2021.

CAUSSI, J. R. Docência compartilhada nos Anos Iniciais do Ensino fundamental de 09 anos. 2013. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/88077. Acesso em 6 maio 2021.

DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451859860013. Acesso em: 19 jul. 2021.

FOGANHOLI, C. Educar e educar-se na diversidade: Uma relação com as danças das culturas populares no Brasil e em Moçambique. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, M. F.; SILVA, J. A. N. (org.). Africanidades, afrobrasilidades e processo (des)colonizador: contribuições à implementação da Lei 10.639/03. João Pessoa: Editora UFPB, 2018. 407 p. ISBN: 978-85-237-1340-9.

LEITE, C. A. Rodas de Brincar: Uma proposta com atividades lúdico-corporais junto aos professores-formadores das Oficinas Pedagógicas do DF. Curitiba: Editora CRV, 2019.

LUCKESI, C. Educação, Ludicidade e prevenção das neuroses futuras: Uma proposta pedagógica a partir da Biossíntese. Salvador: UFBA, 2000.

ROSINHA. As cantigas de Lia. São Paulo: Editora do Brasil, 2012.

SANTOS, A. B. Colonização, Quilombos. Modos e Significados. Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2015.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 31-83.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, V. P. Do chocalho ao Bastão: Processos Educativos do Terno de Congado Marinheiro de São Benedito – Uberlândia-MG. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2011.

SILVA, V. P. Jongo na escola: contribuições para e na educação das relações étnico-raciais. 2020. 247 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2020.

SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Flecha no Tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

TAVARES, J. C. Diáspora africana: a experiência negra de interleculturalidade. Cadernos Penesb, Rio de Janeiro, n. 10, p. 77-86, jan./jun. 2008/2010.

TEDLA, E. Sankofa, african thought and education. New York: Peter Lang, 1995.

Published

2021-11-30

How to Cite

LEITE, Cristina Aparecida; SILVA, Vivian Parreira da. The experiences in a circle as foundations of sciences and enchantments. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.2, p. e021026, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.2.16481. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16481. Acesso em: 22 jul. 2024.