The institutionalization of primary school in the first republic

Authors

  • Daniela Cristina Lopes de Abreu

Keywords:

Republic. Elementary school. Nationalism.

Abstract

This paper discusses the implementation of school groups in the State of Sao Paulo in the early Republican period. It is known that with the proclamation of the Republic, the leaders felt the additional liability arising out of the new regime and sought to reform the education erasing the memories of the empire. In this sense, it was necessary to create schools could house the students of school age. Popular education was seen as paramount, and therefore intellectual and political prioritized as an object of fundamental reform for the organization of society. Knowing how to read, write, count and vote the Republicans understand the program, as well as enhancing the homeland and national symbols, respecting the dictates of morality and civility. Thus, the republican school is for the Republic, or to legitimize his power. In São Paulo, the creation of the school groups meant the hope of progress and development of the state and country in view of the new regime. The construction of grand buildings was one of the power used by the Republican attempts to usher in a new era. The visibility of the buildings more easily won over the population, ie, the buildings were as lush as the population believe in the system, resulting in greater credibility to the new order.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, B. Comunidades imaginárias. São Paulo: Cia. das Letras,

AZEVEDO, F. A educação pública em São Paulo – inquérito para o Estado

de São Paulo em 1926. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1937.

BEISEIGEL, C. R. Estado e Educação Popular: um estudo sobre a educação de adultos. São Paulo: Pioneira, 1974.

BOTO, C. A escola primária como tema do debate às vésperas da República. In: Revista Brasileira de História. São Paulo, vol. 19, n. 38, p. 253-282, 1999.

BUFFA, E. Arquitetura Escolar. São Paulo: Brasília: EdUFSCar, INEP,

CARVALHO, C. P. O difícil acesso à escola pública. Tese (Doutorado) –

FE/UNICAMP, Campinas, 1988.

ESCOLANO, A. La arquitetura como programa. Espacio - Escuela y Curriculum. In: História de la Educación - Revista interuniversitaria. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. nº12-13, enero-diciembre, p. 97-120,1993-4.

ESCOLANO, A. Tiempo y Educación. Notas para una genealogia del almanaque escolar. In: História de la Educación - Revista de Educación, nº 298, 1992, p. 55-79.

FARIA FILHO, L. M. de. Dos pardieiros aos palácios: cultura escolar e urbana em Belo Horizonte na Primeira República, Passo Fundo: UPF, 2000.

SOUZA, R. F. de. Alicerces da Pátria: história da escola primária no Estado de São Paulo (1890-1976). Campinas: Mercado das Letras, 2009.

SOUZA, R. F. de. O direito à educação: lutas populares pelas escolas em

Campinas. Campinas: Editora Unicamp: Área de Publicações CMU/

Unicamp, 1998.

VALDEMARIN, V. T. O liberalismo demiurgo. Estudo sobre a reforma

educacional projetada nos pareceres de Rui Barbosa. São Paulo: Cultura

Acadêmica, 2000.

Published

2012-02-05

How to Cite

ABREU, Daniela Cristina Lopes de. The institutionalization of primary school in the first republic. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 4, p. p.156–168, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1564. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê