Professional preparation and the intellectual disability person’s scholarization

Authors

  • Alexandra Ayach Anache [UFMS]

Keywords:

Professional preparation, Teacher training and intellectual disability.

Abstract

This essay comes from a set of reflections produced during our
experiences with teacher formation in the area of Education, including the Special Education researches. They motivated us to give voice to the teachers who acted in common teaching who affirmed they had no experience with the students that display intellectual deficiency. We were interested in knowing what they were considering necessary to teach the students with the aforementioned characteristic. To this end, semi-structured interview was more suited to enable the most direct contact with 06 subjects chosen for this research. The interviews were performed in 2 municipal schools in Campo Grande, MS, considering the availability of each teacher. The content of the reports was analyzed based on the historic-cultural perspective. This research revealed that the professional preparation of the teachers was understood by them as being a set of knowledge required to promote the learning of students with intellectual deficiency, assuming for themselves the exclusivity of this responsibility, just as they acknowledged the value of Brazilian legal procedures. Aside from that, the teachers‟ reports pointed to the dichotomy between knowing and doing, leaving to them the execution of the orientations made by the specialized teachers, for to these were attributed competencies to identify the deficiencies and plan the interventions, in the perspective that the special educational needs require individual support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Editora Mestre Jou,

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. D.S.M.- IV-TM - R.

Manual de Diagnóstico e Estatística de Distúrbios Mentais. (D. Batista,

trad.). Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. (Trabalho original publicado em

.

ANACHE, A. A; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Deficiência intelectual e produção

científica na base de dados da CAPES: o lugar da aprendizagem. In:

Revista Brasileira de Psicologia Escolar/Educacional. Campinas, SP, 1 (1),

, p. 253-277.

ANDRE, M.; SIMOES, R.H.S.; CARVALHO, J. M. and BRZEZINSKI, I.

Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educ. Soc. [online].

, vol.20, n.68, pp. 301-309. ISSN 0101-7330. doi: 10.1590/S0101-73301999000300015.

BANCO MUNDIAL. Departamento de Educación y Politicas Sociales.

Prioridades y estrategias para la educación. Estudio Sectorial del Banco

Mundial. Washington, 1995.

BRASIL, Ministério da Educação. Decreto N°. 6.571 de 17 de setembro de

Brasília, DF.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 9394, de 23 de dezembro de 1996. Lei que fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional Brasileira. 1996. Brasília.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica. Disponível em: http://freire.mec.gov.br/index/principal. Acesso em: 16 de maio de 2009.

BRASIL. Plano Nacional de educação. Lei nº 10.172, de 09/01/2001.

Brasília. DF. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res2b.pdf. Acesso em 28 set. 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação

Especial. 1994. Livro 1. Brasília: MEC/SEEP, 66p.

CHACON, M. C. M. Formação de Recursos Humanos em Educação

Especial: Resposta das Universidades à Recomendação da Portaria

Ministerial nº 1.793 de 27.12.1994. 2001. Tese de Doutorado pela

Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Marília.

GARCIA, R. M. C (2007). O Conceito de Flexibilidade curricular nas

políticas públicas de inclusão educacional. In: MEYRELLES, D. de J.,

BAPTISTA, C. R., BARRETO, M. A. S. C. e VICTOR, S. L. (orgs)

Inclusão práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. Porto Alegre:

Editora Mediação, 2007, p. 11-20.

GONZÁLEZ REY, Pesquisa Qualitativa e subjetividade. São Paulo:

Thomson Learnig. 2005.

MARTINS, J. de S. Exclusão Social e a nova desigualdade. São Paulo, SP:

Paulus. 1997.

MICHELS, M.H. Gestão, formação docente e inclusão: eixos da reforma

educacional brasileira que atribuem contornos à organização escolar. Rev.

Bras. Educ. [online]. 2006, vol.11, n.33 ISSN 1413-2478.

ROLDÃO, M.C. A formação de professores como objecto de pesquisa -

contributos para a construção do campo de estudo a partir de pesquisas

portuguesas. Lisboa/Pt, 2006 (mimeo.).

SÁCRISTÁN, J. G. e GÓMEZ, A. I. P. Compreender e Transformar o

Ensino. Porto Alegre: Artmed. 1998.

TARDIF, M. LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma

teoria da docência como profissão e interações humanas. Petrópolis: Vozes. 2005.

Published

2012-01-13

How to Cite

ANACHE, Alexandra Ayach. Professional preparation and the intellectual disability person’s scholarization. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 3, p. p.05–22, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1513. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê