Rural Education breaches with the conservative paradigms of teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.14587

Keywords:

Rural Education, Conservative paradigms, Teacher training

Abstract

This text is the result of research studies carried out in the Graduate Program in Education, with the objective of subsidizing the Research Line: Education and Praxis of the Educator in the face of Amazonian Challenges. It had the following specific objectives: 1) To study the conservative paradigms that support the training of teachers in the capitalist society; 2) To investigate how Rural Education breaks with the conservative paradigms, especially in the case of teacher education. The adopted methodology was of two types: bibliographical and documentary research. But to facilitate the study, we elaborated two guiding questions: 1) What are the conservative paradigms that support the formation of teachers in the capitalist society? and 2) Why does Rural Education break with the conservative paradigms, especially in the case of teacher education? Thus, it is concluded that the training of teachers in the rural areas, which is based on the theoretical frameworks of critical pedagogy does not dialogue with the training of teachers linked to the conservative liberal and neoliberal paradigms, as both have different projects of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Jackeline Silva. MELO JÚNIOR, Arlindo Lins de. CAIADO, Kátia Regina Moreno. Um Olhar sobre as Políticas Públicas da Educação do Campo e Educação Especial à Luz da Pedagogia Histórico-Crítica. Revista Educação e Fronteiras On-Line. Dossiê Direito à Educação: da previsão à concretização. Dourados/MS. v. 8, n. 23, 2018.

BORGES. Heloisa da Silva Borges. Formação contínua de formação de professores/as da educação do campo. Manaus-AM. PPGE-UFAM, 2015.

_______, Heloisa da Silva Borges. As Teorias que Legitimam a Educação do Campo. Boa Vista–RR. (ORG.) GHEDIN, Evandro. Fundamentos filosóficos a Educação do Campo. Editora da UFRR, 2016.

BRASIL. Constituição federal de 1988.

_______. Lei de diretrizes e bases da educação brasileira LDB N° 9.394/96.

_______. Resolução Nº 1/2002 - Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo (3/04/2002).

_______. Leis de reformas de 1° e 2° Graus n°5.692/71(11/08/1971).

______. Lei da reforma universitária n.º 5.540/68 (28/11/1968).

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do campo: sem terra. São Paulo. Expressão Popular, 2004.

______. Caminho para transformação da escola 2: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo. São Paulo. Expressão Popular, 2015.

______. Caminho para transformação da escola 4: trabalho, agroecologia e estudo nas escolas do campo. São Paulo. Expressão Popular, 2017.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo. Expressão Popular, 2018.

FRIGOTTO, Gaudêncio. CIAVATTA, Maria. Teoria e educação no labirinto no capital. São Paulo. Expressão Popular, 2016.

LUCKESI. Cipriano Carlos. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 2017.

MOLINA, Mônica Castagna. Contribuições das licenciaturas em

educação do campo para as políticas de formação de educadores. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n.. 140, p.587-609, jul.-set., 2017.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículos e programas no Brasil (Magistério: formação e trabalho pedagógico). Campinas - SP. Papirus Editora, 2014.

PERONI, Vera Marial Vidal. LIMA, Paula Valim de. KADER, Carolina Rosa. (Org.) Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. São Leopoldo-Oikos, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas, SP. Autores Associados, 2018.

SILVA, Maria do Socorro. 50 Anos da CONTAG: fortalecendo o movimento sindical para melhorar a qualidade de vida no campo. Brasília-DF, 2013.

SILVEIRA, Ana Paula de Carvalho. SANTOS, Taís Conceição dos. CHRISPINO, Álvaro. Uma Análise do Conceito de Interdisciplinaridade no Ensino CTS Brasileiro. Revista Educação e Fronteiras On-Line. Dossiê "Educação ciência-tecnologia-sociedade-ambiente: diálogos e caminhos para a inter e a transdisciplinaridade”. Dourados/MS. v. 9, n. 25, 2019.

TROQUEZ, Marta Coelho Castro. Currículo e materiais didáticos para a educação escolar indígena no Brasil. Revista Educação e Fronteiras On-Line - Dossiê "Educação ciência-tecnologia-sociedade-ambiente: diálogos e caminhos para a inter e a transdisciplinaridade". Dourados/MS, v.9, n.25, p.166-182, jan./abr. 2019.

Published

2020-12-04

How to Cite

BORGES, Heloisa da Silva. Rural Education breaches with the conservative paradigms of teacher training. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 136–152, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i30.14587. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/14587. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Neoconservadorismo e Educação: reflexões sobre justiça social, inclusão e democracia”