Children "of the human fragility"and civilizing process: a view through the legal

Authors

  • Tânia Mara Tavares da Silva [UNIRIO/Brasil]
  • Hugo Rodolfo Lovisolo [UNIRIO/Brasil]

Keywords:

Civilizing process, Illegitimacy, Childhood.

Abstract

The issue of illegitimate children has been treated by historians and social scientists for some time. Our goal is to analyze how the discourse of law can be designed as a civilizing spaces and, for this venture, we will make the final judgments Process Paternity Investigations were universalized by the Civil Code of 1917. Our hypothesis is that the speech made by the lawyers was intended to "civilize" the relations between men and women especially those occurring asymmetrically, ie, between different social strata. But the relationship they can establish with the work of Elijah? We will show that what one reads, in sentencing is a "class of civilized behavior" for women and men. Thus, lawyers have become true masters while teaching women to have an unblemished behavior without which there would be no possibility of recognition of paternity and at the same time, they taught men to stay away from women who were not prostitutes, could create many problems for them in the future. Self-control of emotions and desires of institutional mediation were civilizing goals of legal intervention. At the same time, left behind a historic moment where the children had not been protected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, R. M. B. A vocação do prazer. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro:

Guanabara, 1977.

ARISTÓTELES, Retórica. Obras completas, Lisboa, Imprensa Oficial da

Moeda, 2005.

BARROS MONTEIRO, W. Direito de família. São Paulo: Saraiva, 1973.

CHALHOUB, S. Trabalho, lar e botequim. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CORRÊA, M. Morte em família. São Paulo: Graal, 1983.

ELIAS, N. O processo civilizador.Vol. 1, Rio de Janeiro, Zahar Ed. 1993.

________. O processo civilizador.Vol. 2, Rio de Janeiro, J. Zahar Editor,

________. Introdução à sociologia. Lisboa, Edições 70, 1980.

________. Compromiso y distanciamiento. España, Ed. Península, 1990.

________. A sociedade dos Indivíduos. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 1994.

ESTEVES, M.A Meninas perdidas. São Paulo: Paz e Terra, 1989.

FAUSTO, B. Crime e cotidiano. São Paulo; Brasiliense, 1984.

HOBSBAWM, E. A Invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra,

LAFER, C. A Reconstrução dos direitos humanos. São Paulo: Brasiliense,

LASCH, C. Refúgio num mundo sem coração. A família: santuário ou

instituição sitiada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

LASLETT, P. Bastardy and its comparative history. USA: Harvard,

University Press, 1980.

MONARCHA, C. A invenção da cidade e da multidão. São Paulo: Cortez,

NAGLE, J. Educação e sociedade na primeira república. São Paulo:

EPU?MEC, 1977.

NIZZA DA SILVA, M. B. “A imagem da Concubina no Brasil Colonial”:

ilegitimidade e herança”. In: BRUSCHINI, C e OLIVEIRA COSTA, A

(orgs) Rebeldia e submissão: estudos sobre a condição feminina. São Paulo: Vértice, 1989.

NUNES, C. “A Escola reinventa a Cidade”. In: HERSCHMANN, M.M. e

PEREIRA A M (orgs). A invenção do Brasil moderno: medicina, educação

e engenharia nos anos 20-30. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

PAIVA, V. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola,

PERELMAM, CH. O império da retórica. Porto, Edições ASA. 1903.

________. Ética e direito. São Paulo, Matins Fontes, 1996.

RAGO, M. Do cabaré ao lar utopia da cidade disciplinar brasil (1890-

Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

________. Os prazeres da noite-prostituição e códigos da sexualidade

feminina em São Paulo. (1890-1930). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

ROMANELLI, O. História da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1984.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós

modernidade. Porto: Edições Afrontamento, 1994.

SCHWARTZMAN, S et alii. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra,

SOIHET, R. Condição feminina e normas de violência: mulheres pobres e

ordem urbana, 1890-1920. Rio de Janeiro: Forense, 1989.

THURLER, A. L. Em nome da mãe. Florianópolis: Editora Mulheres, 2009.

VENÂNCIO, R. P. Famílias abandonadas. Campinas: Papirus, 1999.

________. “Nos Limites da Sagrada Família: ilegitimidade e casamento no Brasil Colonial”. In VAINFAS, R.(org.). História e sexualidade no brasil.

São Paulo: Graal, 1986.

Published

2011-12-13

How to Cite

SILVA, Tânia Mara Tavares da; LOVISOLO, Hugo Rodolfo. Children "of the human fragility"and civilizing process: a view through the legal. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 2, p. p.130–143, 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1455. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê