Women and reading: Between social rules and personal choices

Authors

  • Alexandra dos Santos Pinheiro [UFGD]

Keywords:

Readers, Women, Literature, Society.

Abstract

Without having access to formal education, female readers from the 20th century adopted some social roles that were meant to them, for instance: motherhood and being a wife. However, identification with reading and therefore with the possibility of living "another life", as quoted by one of them, leads them to search for different forms of keeping up with the books, especially fiction. Hiding the books inside the Bible or spending an afternoon at the Public Library with feeble excuses of having children's issues at school, like meetings, were some of their strategies to reconcile the demands of their social environment with their personal interest in reading. This study aims to analyze the female individual constitution versus women's social roles among readers of the 60s and 70s in the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, M. (org.). Leitura, história e história da leitura. (Coleção

Histórias de Leitura). Campinas: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil; São Paulo: Fapesp, 1999.

BOSI, E. Memória e sociedade - lembranças de velhos. 3ed. São Paulo: Cia das Letras, 1994.

CHARTIER, R.; CAVALLO, G. História da Leitura no Mundo Ocidental

São Paulo: Ática, 2002.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad.

Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP/Imprensa Oficial do

Estado de São Paulo, 1999.

ELIAS, N. A sociedade de corte. Lisboa: Editora Estampa, 1991.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Trad. de Vera Ribeiros. Rio de

Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

ELIAS, N. O Processo civilizador: formação do estado e civilização. vol.2.

Rio De Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993b.

ELIAS, N. O Processo Civilizador: Uma História dos Costumes. vol.1. Rio

De Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993a.

ELIAS, N; DUNNING, E. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992.

FÉLIX, L. O. História e memória: a problemática da pesquisa. Passo

Fundo: Ediupf, 1998.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu

da Silva e Guaracira Lopes Louro. 6. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

LACERDA, L. de. Album de leitura: memórias de vida, histórias de

leitores. Prefácio de Roger Chartier. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

LOPES, S. F. A formação feminina na sociedade brasileira do século XIX:

um exame de “modelos” veiculados pela literatura de ficção. Campinas:

São Paulo, 1997.

MATTELART, A. & NEVEU, É. Introdução aos estudos culturais. Trad.

Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

VIANA, M. J. M. Do sótão à vitrine: memórias de mulheres. Belo

Horizonte: editora UFMG, 1993.

WALKER, A. A cor púrpura. 7ª. Ed. Trad.: Betúlia Machado e Maria José

Silveira. São Paulo: Editora Marco Zero,

WOOLF, V. Um teto todo seu. São Paulo: Círculo do livro, S/D.

Published

2011-12-13

How to Cite

PINHEIRO, Alexandra dos Santos. Women and reading: Between social rules and personal choices. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 2, p. p.62–76, 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1450. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê