Age-Grade Distortion among neoliberal educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.14428

Keywords:

Age-Series Distortion. Neoliberalism. Educational Policies

Abstract

This text aims to discuss the problem of Age-Grade Distortion in Brazil, contextualizing it historically, but focusing on the current moment in which the resolution of the problem aligns with the neoliberal interests for education that increasingly includes the process of entrepreneurship in education. The accepted theoretical approach is one that enables a critical posture with a materialistic historical-dialectical view of social reality, because to understand social phenomena it is necessary to understand reality as a result of a historical, dialectical, living process that needs to be overcome for purposes of disalienation and human emancipation.

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Author Biographies

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-doutorado em Educação e Movimentos Sociais do Campo pela Universidade Estadual Paulista UNESP. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), atuando na graduação e pós-graduação. Profressora do Programa de Pós-graduação em Educação Básica da UESC e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGED/UESB) Coordenação Grupo de Estudo e Pesquisa em Política Educacional em Educação do Campo e Cidade (GEPEMDECC).

 

Profa. Dra. Arlete Ramos dos Santos

Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia | Brasil

Programa de Pós-Graduação em Educação

Universidade Estadual de Santa Cruz | Brasil

Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Educação Básica

Centro de Estudos e Pesquisa em Educação e Ciências Humanas (CEPECH/CNPq)

Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade - Gepemdecc

E-mail: arlerp@hotmail.com

Valéria Prazeres dos Santos, Secretaria Municipal do município de Nazaré- Ba.

Técnica Pedagógica na Secretaria Municipal do município de Nazaré- Ba. Mestre em Educação, linha de políticas educacionais, pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais e Educação do Campo e Cidade – Gepemdecc

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Published

2020-12-04

How to Cite

SANTOS, Arlete Ramos dos; SANTOS, Valéria Prazeres dos. Age-Grade Distortion among neoliberal educational policies. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 75–89, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i30.14428. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/14428. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Neoconservadorismo e Educação: reflexões sobre justiça social, inclusão e democracia”