The reflections of the higher education after LDB from 1996: a focus on the courses of nursing graduation
Keywords:
Higher education, Nursing, CurriculumAbstract
In 1990 decade observed an intense movement of expansion of the institutions of Brazilian higher education, with prominence to the private education institutes. Data from Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” - INEP reveal the courses of nursing also presented the same characteristic. This work intends to discourse about how the process of expansion of nursing graduation has been occurring in the Middle West region and its relation with the reformulations occurred in that sector. As methodological procedure, were used the bibliographical research and the documentary analysis. Investigated to trace the historical of higher education in our country and detaching the fast expansion of the courses and the consequent mass of higher education, among them the course of nursing graduation. It was possible to observe that the expansion process of the courses developed in concomitance with the curricular reorganization proposed, adjusting the education to the health policy now existing. So, observing the power of mercantilism of higher education which the politics of education converge with the logic of the trade.Downloads
References
BRASIL. CONASS. Atenção Primária e Promoção da Saúde. Brasília:
Conselho Nacional de Secretários de Saúde, 2007.
_______. INEP/MEC. A trajetória dos cursos de graduação na área da
saúde: 1991-2004 / Organizadores: Ana Estela Haddad ... [et al.]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006a.
_______. Portaria nº 648, de 28 de março de 2006. Aprova a Política
Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes e normas para a organização da Atenção Básica para o Programa Saúde da Família (PSF) e o Programa Agentes Comunitários de Saúde (PACS). Diário Oficial da União. Brasília, v. 143, n. 61, Seção 1, p.71-76, 2006b.
_______. Ministério da Saúde. Programa Saúde da Família. Brasília:
Ministério da Saúde, 2000.
_______. INEP/MEC. Sinopses Estatísticas da Educação Superior -
Graduação. Disp. em http://www. inep.gov.br/ superior/ censosuperior/
sinopse/. Acesso em 24 de abril de 2010a.
_______. Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica – DAB.
Teto, credenciamento e implantação das estratégias de Agentes
Comunitários de Saúde, Saúde da Família e Saúde Bucal. Disp. em
http://dab.saude.gov.br/historico_cobertura_sf/historico_cobertura_sf_relatorio.php. Acesso em 12 de julho de 2010b.
______. Portaria GM/MS Nº 1.886, de 18 de dezembro de 1997. Aprova
normas e diretrizes do Programa de Agentes Comunitários de Saúde e do
Programa de Saúde da Família. Diário Oficial da União. Brasília, nº 247, de 22 de dezembro de 1997, Seção 1, p. 11.
CATANI, A. M.; OLIVEIRA, J. F. A reforma da educação superior no
Brasil nos anos 90: diretrizes, bases e ações. In: CATANI, A. M.;
OLIVEIRA, R. P. (Orgs.). Reformas educacionais em Portugal e no Brasil.
Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
CATANI A. M.; OLIVEIRA, J. F. Educação superior no Brasil:
reestruturação e metamorfose das universidades públicas: Vozes, 2002.
CUNHA, L. A. Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior
– Estado e Mercado. Educação e Sociedade, v. 25, n. 88, p. 795 – 817, out. 2004.
DOURADO, L.F. Reforma do Estado e as políticas para a educação
superior no Brasil nos anos 90. Educação e Sociedade, v. 23, n. 80, p. 234-252, set. 2002.
GALLEGUILLOS, T. G. B. Avaliação da educação superior de
enfermagem na perspectiva da Comissão Assessora de Avaliação para a
Enfermagem – INEP. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São
Paulo, 2007.
GALLEGUILLOS, T. G. B. OLIVEIRA, M. A. C. A gênese e o
desenvolvimento histórico do ensino de enfermagem no Brasil. Revista da
Escola de Enfermagem das USP, vol. 35, n. 1, p. 80-87, 2001.
LIMA, L.C.; AZEVEDO, M.L.N.; CATANI, A.M. O Processo de Bolonha,
a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a
Universidade Nova. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 7-36,
MANCEBO, D. Reforma Universitária: reflexões sobre a privatização e a
mercantilização do conhecimento. Educação e Sociedade, v. 25, n. 88, p.
-866, 2004.
MARTINS, C. B. O ensino superior brasileiro nos anos 90. São Paulo
Perspec. [online]. Jan./Mar. 2000, vol.14, no.1. Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100006&lng=en&nrm=iso ISSN 0102-8839. Acesso em 28
fev 2006.
MICHELOTTO, R. M.; COELHO, R. H.; ZAINKO, M. A. S. A política de
expansão da educação superior e a proposta de reforma universitária do
governo Lula. Educar, Curitiba: Universidade Federal do Paraná, n. 28, p.
-198, 2006.
RENOVATO, R.D.; BAGNATO, M.H.S.; MISSIO, L.; BASSINELLO,
G.A.H. As identidades dos enfermeiros em cenários de mudanças
curriculares no ensino da Enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, v.7,
n.2, p. 231-248, 2009.
RISTOFF, D.; GIOLO, J. Educação Superior no Brasil – panorama geral.
Brasília: INEP, 2006.
RODRIGUES, R, M. Diretrizes curriculares para a graduação em
enfermagem no Brasil: contexto, conteúdo e possibilidades para a
formação. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de
Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
SILVA JUNIOR, J. R.; SGUISSARDI, V. Novas faces da educação
superior no Brasil. 2 ed. Bragança Paulista, SP: Cortez, USP-IFAN, 2001.
TEIXEIRA, E. et al. Trajetória e tendências dos Cursos de Enfermagem no
Brasil. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v. 59, n. 4, p. 479-87,
jul./ago. 2006.