Prouni: policies for inclusion or exclusion in the context of learning throughout life

Authors

  • Edineide Jezine Mesquita Araujo
  • Elourdiê Macena Corrêa

Keywords:

Higher education. Policies for inclusion. Exclusion.

Abstract

This article analyzes the public policies related to higher education in order to understand the process of inclusion / exclusion of youth and adults effected by the University for All Program - Prouni. In reflecting on this theme held a dialogue, the social indicators based on access to formal education of primary level to higher indicating that the higher the level of formal education, less access for youth and adults of the popular classes. It starts with the premise that public policies in contemporary higher education are geared to market demands and serve to foreshadow international bodies to reform the state, which is the provider of evaluator, and policies geared to the demands of society excluded from the from inclusion programs for youth and adults have been historically excluded. We concluded that public policy in contemporary higher education are geared to market demands and meet the guidelines of international bodies, not favoring the enforcement of state policies directed at the domestic demands for Youths and Adults historically excluded.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, Tânia Bacelar. Ensaios sobre o desenvolvimento brasileiro:

Heranças e urgências. Co-edição: IPPUR/UFRJ-FASE. 2000.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior – las lecciones derivadas de la

experiência. Washington, 1995.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. De 05 de Outubro

de 1988. 12ª. ed. São Paulo. Editora Atlas, 1998.

BRASIL. Fundamentos Políticos em EJA. Disponível em Erro! A referência

de hiperlink não é válida.. Acessado em 10/05/2010

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Pesquisa

Nacional por Amostra de Domicílios. Síntese de Indicadores, 2008

BRASIL. LDBEN. Disponível em: http://gepede.sites.uol.com.br/LDBEN.html (acessado em 17/10/2009).

BRASIL. MEC/INEP. Censo de Educação Superior: 1991-2004. Brasília:

INEP, 2006.

BRASIL. PROUNI. MEC. www.prouniinscricao.mec.gov.br/ PROUNI/

Oprograma.shtm. Acessado em 10/05/2010.

CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula; GILIOLI, Renato de Sousa Porto.

PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?.Educ. rev., Dez 2006, no.28, p.125-140.

CEPAL. Incidência da Pobreza na América Latina – 1980 a 2006. Cepal

mostra melhoria de condições na América Latina. http://www.eclac.org/brasil/.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma "Cultura Educacional Mundial Comum" ou localizando uma "Agenda Globalmente Estruturada para a Educação"?. Educ. Soc. [online]. maio/ago. 2004, vol.25, no.87 [citado 21 Outubro 2004], p.423-460. Disponível na World Wide Web:

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-

&lng=pt&nrm=iso ISSN 0101-7330.

FALEIROS, Vicente de Paula. A política social do Estado Capitalista. 8ª ed.

São Paulo. Cortez, 2000.

GOHN, Glória. Movimentos Sociais, Políticas Públicas e Educação. In.

JEZINE, Edineide e PINTO, Ma. De Lourdes (Orgs.). Educação e Movimentos Sociais: novos olhares. Campinas. São Paulo. Atomo & alínea, 2007.

IAMAMOTO, Marilda; CARVALHO, Raul de. Relações sociais e Serviço

Social no Brasil: esboço de uma interpretação histórico-metodológica. 10ª ed. São Paulo. Cortez, 1995.

JACOBI, Pedro. Políticas Sociais e Ampliação da Cidadania. Rio de Janeiro.

FGV Editora, 2000.

Published

2011-11-25

How to Cite

ARAUJO, Edineide Jezine Mesquita; CORRÊA, Elourdiê Macena. Prouni: policies for inclusion or exclusion in the context of learning throughout life. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 1, p. p.32–47, 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1406. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê