Notes on profession education in Northern Paraná: Senac de Maringá´s history (1955 -1982)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i28.13037

Keywords:

National Service for Commercial Learning (Senac). Professional Education. History of Educational Institutions. Maringá-Paraná.

Abstract

This article aims to make notes and reflections on vocational education in Maringá, a city located in the northern region of Paraná, based on research that focused on the history and institutional memory of the National Service for Commercial Learning (Senac). In this sense, it seeks to analyze aspects of the cultural identity of this educational institution and, therefore, addresses the historical process of creation, institutionalization and consolidation of the institution, in order to understand what motivations enabled its creation and its path in the municipality, generating the expansion of the institution in the state of Paraná. The temporal delimitation covers the period of 1955, the year in which SENAC begins its activities in Maringá and extends until 1982, when the research provided evidence of its consolidation. The article seeks to contribute to the field of studies and research on the History of Education, its educational institutions and, more specifically, for the preservation of SENAC's History and Memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICHETI, Marta. Abordagem sobre a contribuição do Senac na Formação de Obra de Maringá 1979-1980. 100f. 1982 (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 1982.

BOLETIM. Fecomércio, junho de 2015. Disponível em: http://www.fecomerciopr.com.br/publication/boletim-especial-senac-68-anos/wppa_open/. Acesso em: 04 dez. 2018.

Decreto-Lei nº 20.068, de 30 de novembro de 1945. Reconhece a Confederação Nacional do Comércio. Rio de Janeiro, RJ: Câmara Legislativa, 1945. Disponível em:http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1940-1949/decreto-20068-30-novembro-1945-480483-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 04 dez. 2018.

Decreto-lei n.º 8.621, de 10 de janeiro de 1946. Dispõe sobre a aprendizagem dos comerciários, estabelece deveres dos empregadores e dos trabalhadores menores relativamente a essa aprendizagem e dá outras providências. Rio de Janeiro, RJ: Governo Federal, 1946b. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8621-10-janeiro-1946-416555-norma-pe.html. Acesso em: 4 dez. 2018.

Decreto-lei n.º 8.622, de 10 de janeiro de 1946. Dispõe sobre a criação do Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial e dá outras providências. Rio de Janeiro, RJ: Governo Federal, 12 jan. 1946c. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del8622.htm. Acesso em: 4 dez. 2018.

Decreto-lei n.º 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Governo Federal, 14 de dezembro de 1962. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L4024.htm. Acesso em: 4 dez. 2018.

Decreto-lei n.º 7044/82, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. Brasília, DF: Governo Federal, 1982. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L7044.htm. Acesso em: 4 dez. 2018.

BUFFA, Ester. Os estudos sobre instituições escolares: organização do espaço e propostas pedagógicas. In: NASCIMENTO, Maria Isabel. Moura et al. (Orgs.). 130 Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas, SP: Autores Associados; HISTEDBR; Sorocaba, SP: Uniso; Ponta Grossa, PR: UEPG, 2002. p. 151- 163.

CUNHA, Luiz Antonio Rodrigues da. Política Educacional no Brasil: a profissionalização do Ensino Médio. 2. ed. Rio de Janeiro: Eldorado,1977.

CUNHA, Luiz Antonio Rodrigues da. Educação e desenvolvimento social no Brasil. 11. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.

FAUSTO, Boris. A História do Brasil. 14. ed. São Paulo: Edusp, 2013.

FURINI, Isabel. Desafios e triunfos: Senac Paraná 60 anos. Curitiba: SENAC PR, 2007.

GOMES, Helica Silva Carlos. Os modos de organização e produção do trabalho e a educação profissional no Brasil: uma história de dualismos e racionalidade técnica. In: MULLER, Meire Terezinha; BATISTA, Eraldo Leme (Orgs.). A educação profissional no Brasil: Campinas, SP: Alínea, 2013. p. 59-81.

Jornal O diário de Maringá, de 29 de abril de 1982, Maringá, PR, 1982.

MACHADO, Lucíliade Souza. Educação e divisão social do trabalho: contribuição do ensino técnico industrial brasileiro. São Paulo: Cortez, 1982.

MANFREDI, Silvia Maria. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

MARCONI, Amanda. História do SENAC Maringá: um estudo sobre Educação Profissional no Norte do Paraná (1955-1982). Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2017.

NASCIMENTO, Manoel Nelito. História, trabalho e educação no Brasil: os primórdios da educação profissional. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Londrina, PR, v. 3, n. 2, p. 15-25, dez. 2011.

NOSELLA, Paolo. A escola brasileira no final do século: um balanço. In: FRIGOTTO, Gaudencio (Org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

NUNES, Antonietta d’ Aguiar. Fontes para a História da Educação. Práxis educacional, v. 2, p. 187-206, 2006.

SABBI, Volmir. Políticas Educacionais no Brasil a dualidade educacional nas trajetórias de escolarização e profissionalização. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2014.

SANTANA, Graciane. Gomes. A reconstrução histórica do Senac de Uberlândia–MG: (1954 – 1974). 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2007.

SANTOS, Jailson Alves dos. A trajetória da educação profissional. In: LOPES, et al. (Org.). 500 anos de Educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.p. 205- 224.

SAVIANI, Demerval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SENAC/BR. Senac 60 anos. Rio de Janeiro: Departamento Nacional, 2006.

SENAC/BR. Relatório de Gestão referente ao ano de 1951. Curitiba: Administração Regional, 1951.

SENAC/BR. Projeto Político Pedagógico do Senac Paraná. Curitiba: Administração Regional, 2007.

SILVA, Miguel. Fernando. Peres.; GOMES, Dirceu. Herrero. A solidez de um legado. Maringá: Sinergia, 2016.

Published

2020-11-22

How to Cite

MARCONI, Amanda; SCHELBAUER, Analete Regina; IVASHITA, Simone Burioli. Notes on profession education in Northern Paraná: Senac de Maringá´s history (1955 -1982). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 28, p. 189–201, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i28.13037. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/13037. Acesso em: 22 jul. 2024.