Audiodescription in pedagogical intervention of learning difficulties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i28.13014

Keywords:

Learning Difficulties. Accessibility Resources. Audio Description.

Abstract

Learning difficulties consist in obstacles faced in learning and are present from Basic Education to Higher Education. Because subjects with learning difficulties were not included by the National Policy of Special Education, they often do not receive didactic material and resources that help to minimize their limitations. The increasing usage of Information and Communication Technologies in all sectors of society makes teachers use more and more videos and images on their classrooms often without accessible resources destined to people with disabilities and learning difficulties. Among the possibilities that can help students, the audio description stands out. In this way, this article aims to discuss audio description’s application in the intervention of learning difficulties. An integrative review was chosen, making a critical literature analysis regarding the theme, which combines two axes, learning difficulties and audio description as an accessibility resource. The results point out that the lack of training of audiodescribers; teacher training; and the need to institute a new culture involving the understanding about learning and the insertion of mediating resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTOS, Liziane Forner. O Uso das TIC na Promoção da Acessibilidade de Estudantes Disléxicos na UFSM. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. 126p.

BRASIL. Decreto nº 9.404, de 11 de junho de 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Decreto/D9404.htm. Acesso em: 24 out. 2018.

BRASIL. Portaria nº- 188, de 24 de março de 2010. Disponível em: http://www.anatel.gov.br/legislacao/normas-do-mc/443-portaria-188. Acesso em: 24 out. 2018.

CARPES, Daiana Stockey. (Org.) Audiodescrição: práticas e reflexões [recurso eletrônico] / Organizadora– Santa Cruz do Sul: Catarse, 2016. 165 p. Texto eletrônico. Disponível em: http://www.ufpb.br/cia/contents/manuais/livro-audiodescricao-praticas-e-reflexoes.pdf. Acesso em: 26 nov. 2016.

JAKOBSON, R. Lingüística e teoria da comunicação. São Paulo: Cultrix, 1995.

MIANES, Felipe Leão. Consultoria em audiodescrição: alguns caminhos e possibilidades. In: CARPES, Daiana Stockey. (Org.) Audiodescrição: práticas e reflexões [recurso eletrônico] / Organizadora– Santa Cruz do Sul: Catarse, 2016. 165 p. Texto eletrônico. Disponível em: http://www.ufpb.br/cia/contents/manuais/livro-audiodescricao-praticas-e-reflexoes.pdf. Acesso em: 26 nov. 2018.

MIANES, Felipe Leão. A importância da audiodescrição na sala de aula. Entrevista ao Portal Terra, (2013). Disponível em: https://matavunesp.wordpress.com/2013/09/01/a-importancia-da-audiodescricao-na-sala-de-aula/. Acesso em: 26 nov. 2018.

MENDES, K.D.S., SILVEIRA, R.C.C.P. & GALVÃO, C.M. Revisão integrativa: método de pesquisa para incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Revista Texto e Contexto-Enfermagem, 2008. 17(4), 758-764. Doi: 10.1590/S0104-07072008000400018.

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo. Transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010.

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello. A audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. Campinas: Pontes Editores, 2016.

OLIVEIRA, Jáima Pinheiro de; SANTOS, Sabrina Antunes dos; ASPILICUETA, Patrícia CRUZ, Gilmar de Carvalho. Concepções de professores sobre a temática das chamadas dificuldades de aprendizagem. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.18, n.1, p. 93-112, Jan.-Mar., 2012. ISSN 1413-6538. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382012000100007

PAÍN, Sara. Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

PIAGET, Jean. A linguagem e o pensamento da criança. Trad. Manuel Campos. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2009.

POZZOBON, Lara. Entrevista. 2016. Disponível em: https://verouvindo.com/2016/04/08/verouvindo-entrevista-lara-pozzobon/. Acesso em: 26 nov. 2018.

ROTTA, Newra Tellechea. Transtornos da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ROTTA, N. T.; BRIDI FILHO, C A.; BRIDI, F. R. de S. (Orgs.). Aprendizagem e intervenção terapêutica. In: ROTTA, N. T.; BRIDI FILHO, C A.; BRIDI, F. R. de S. (Orgs.). Plasticidade Cerebral e Aprendizagem. Abordagem Multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2018. p. 302-15.

SANT'ANNA, Laércio. A importância da audiodescrição na comunicação das pessoas com deficiência. In: MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo. Transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência do Estado de São Paulo; 2010.

SILVA, Mara Cristina Fortuna da. MICHELS, Lísia Regina Ferreira. A importância de cursos de formação continuada em audiodescrição para professores do Atendimento Educacional Especializado. Revista Brasileira de Tradução Visual – RBTV. v.18, nº18, 2015.

SOUZA, M.T.; SILVA M.D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein [Internet]. 2010 [cited 2016 Mar 09]; 8(1Pt1): 102-6. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/eins/v8n1/1679-4508-eins-8-1-0102.pdf. Acesso em: 24 out. 2018.

VERGARA-NUNES, Elton. Audiodescrição didática. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2016. 412p.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo. SP: Martins Fontes, 1984.

Published

2020-11-22

How to Cite

PAVÃO, Ana Cláudia Oliveira; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. Audiodescription in pedagogical intervention of learning difficulties. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 28, p. 34–45, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i28.13014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/13014. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier "Audio Description, Education and Inclusion"