Gender, sexuality, and childhood education: a formation memorial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12646

Keywords:

Civilizing process. (Auto)biographic approach. History of Education.

Abstract

In times of great setbacks in the achievements we already had, and/or believed to have had as a guarantee in our country, it is extremely important and necessary to have the opportunity to share what has been studied in terms of gender and sexuality in interaction with Childhood Education. Thus, the purpose of this article is to give visibility to the author’s formation memorial, bringing up her work history with teachers. It will deal with the ways and choices involved in the several dimensions that form and (con)form us. In the light of the elisiano theoretical framework and the (auto) biographic approach in its interfaces with the education field, our goal is to describe and dialogue with socially constructed inequalities, aiming to contribute to the respect for otherness. In conclusion, we emphasize, with the works presented, the importance to not only conduct more research related to this topic, but also the need to continue withstudies about gender and sexuality in the teacher’s career development, making it possible to expand discussions and debates in different education contexts, in the communities and other social spaces. In other words, we understand how crucial it is to continue writing the History of Education from other views, enabling other doings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, M.H. M. B. Memoriais de formação: a (re)significação das imagens lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 165-172, maio/ago. 2011.

ALBERTI, V. Manual de História Oral.3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

BRASIL. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 03 mar. 2019.

BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n .1, p. 11-30, jan./jun. 2002.

CAMPOS, M.I. Memórias de infância de professoras da educação infantil: gênero e sexualidade. 2010. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) ‒Universidade Federal da Grande Dourados/UFGD, Dourados, 2010.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Organizado por Michael Schröter. Tradução Vera Ribeiro. Revisão técnica e notas Renato Janine Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

ELIAS, N. Norbert Elias por ele mesmo. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ELIAS, N. O processo civilizador, volume 1:uma história dos costumes. 2. ed. Tradução Ruy Jungmann. Revisão e apresentação Renato Janine Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. 19. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

GOUVÊA, M. C. S. Infantia: entre a anterioridade e aalteridade. Educ. Real., Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 547-567, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 18 jun. 2017.

KIRSCHNER, T.C. Lembrando Norbert Elias. Textos de História, v.7, n.1/2, 1999.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação. jan./fev./mar./abr. n. 19, p. 20-28, 2002.

LOPES, E. M. T. Introdução. In: SOARES, M. Metamemória-Memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez, 1991. (Coleção Educação Contemporânea. Série Memória da Educação).

MEIHY, J.C S.B. Manual de história oral.4. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

OLIVEIRA, M.C.S; CAMPOS, M.I. Infância e gênero: memorial de pesquisas. Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 16, p. 91-110, jan./jun. 2015. Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acesso em: 10 out. 2017.

SARAT, M. Projeto de Pesquisa “Histórias e Memórias de Infância: identidade de gênero na formação de profissionais da Educação Infantil”. UFGD/PROPP. Dourados, 2008.

SARAT, M.; CAMPOS, M.I. Gênero, sexualidade e infância: (Con)formando meninas. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 7, n. 12, jan./abr. 2014. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2951. Acesso em: 01 mar. 2015.

SARAT, M.; CAMPOS, M. I. Itinerários docentes na educação infantil: olhares sobre gênero nas memórias de professoras. XI Congresso Luso-Brasileiroda História da Educação (XI COLUBHE). Porto/Portugal. GT Investigar, Intervir e Preservar –Caminhos da História da Educação Luso Brasileira. Anais...,2016. p. 164-175.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 09 set. 2017.

SOARES, M. Metamemória-Memórias: Travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez, 1991. (Coleção Educação Contemporânea. Série Memória da Educação).

SOUZA, E.C. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n.11, p. 22-39, jan./abr., 2006.

SOUZA, E.C. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A.D.; HETKOWSKI, T.M.(Orgs.). Memória e formação de professores[online]. Salvador: EDUFBA, 2007.

XAVIER FILHA, C. Discursos da intimidade: imprensa feminina e narrativa de mulheres-professoras brasileiras e portuguesas na segunda metade do século XX. 2005. 354 f. Tese (Doutorado em Educação)‒ Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo/ FEUSP/USP. São Paulo, 2005.

XAVIER FILHA, C. As dores e as delícias de trabalhar com as temáticas de gênero, sexualidades e diversidades na formação docente. In: SOUZA, L.L, de; ROCHA, S.A. da (Orgs.). Formação de educadores, gênero e diversidade. Cuiabá: EdUFMT, 2012. p.13-30. Coleção Gênero e Diversidade.

Published

2020-09-23

How to Cite

CAMPOS, Miria Izabel. Gender, sexuality, and childhood education: a formation memorial. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 89–102, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12646. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12646. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier “Teacher Training for Children: History, Policies, Diversity and Culture”