Curriculum aspects in the Vargas Era (1930-1945): The Visconde de Cairu ethnic japanese immigrant school case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12644

Keywords:

Curriculum. Japanese school. Vargas’s government.

Abstract

This article questions the curricular issues of the Vargas Age when analyzing cross-curricular practices of Visconde de Cairu Japanese ethnic school in Campo Grande,southern of Mato Grosso.It focuses on Vargas government and the educational policies whichhave reached curriculum plan for Japanese immigrants, through the analysis of decrees, interviews and memorial books.The results shows thatthe Decree-Laws(1930-1945) endorse Vargas's nationalist policy, along with instructing a base level required curriculum for pedagogical control in ethnic schools.Nationalism hampered the operation of schools, banned the use of teaching kits in foreign languages, held back headmasters who ought to be born Brazilian and therefore inhibited the activities of immigrants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, M.W. Ideologia e currículo. Trad. Vinícius Figueira. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ASSOCIAÇÃO ESPORTIVAE CULTURAL NIPO-BRASILEIRA(AECNB). Ayumi: a saga da colônia japonesa em Campo Grande. Campo Grande, 2008.

BOURDIEU, P. A distinção. 2. ed. Porto Alegre –RS: Zouk, 2011.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. Trad. Sérgio Miceli. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. Trad. Cássia R. da Silviera e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRASIL. Decreto n. 21.241, de 04 de abril de 1932. Consolida as disposições sobre a organização sobre a organização do ensino secundário e dá outras providências. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 1932.

BRASIL. Constituição (1937). Constituição dos Estados Unidos do Brasil. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 10 de novembro de 1937.

BRASIL. Decreto-lei n. 1.006, de 30 de dezembro de 1938. Estabelece as condições de produção, importação e utilização do livro didático. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 1938.

BRASIL. Decreto-lei n. 3.580, de 3 de setembro de 1941.Dispõe sobre a Comissão Nacional do Livro Didático e dá outras providências. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 1941.

BRITO, C. R. Escola de japoneses da etnicidade em Mato Grosso do Sul. Campo Grande –MS: Uniderp, 2000.

DALLABRIDA, N.A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 185 –191,maio/ago. 2009.

DEWEY, J.A escola e a sociedade e a criança e o currículo. Tradução de Paulo Faria; Maria João Alvarez e Isabel Sá. Lisboa: Relógio D’Água, 2002.

FIORI, N.A.(Org.). Etnia e educação: a escola “alemã” do Brasil e estudos congêneres. Florianópolis: Editora Unisul, 2003.

GONÇALVES, N.G.; GONÇALVES, SANDRO A. Pierre Bourdieu: educação para além da reprodução. Petrópolis: Vozes, 2010.

GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Trad. Maria Jo

IMAGAVA, C.Y.M.; PEREIRA, J.H.V. O papel das escolas étnica e nacional de educação básica na constituição identitária de gerações de imigrantes japoneses em Dourados –MS. Intermeio(UFMS), v. 12, p. 46-69, 2006.

KREUTZ, L. Escolas comunitárias de imigrantes no Brasil: instâncias de coordenação e estruturas de apoio. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 15, set. /out. 2000.

KREUTZ, L. Escolas étnicas no Brasil e a formação do Estado Nacional: a nacionalização compulsória das escolas dos imigrantes (1937-1945). Poiésis, Tubarão, v. 3, n. 5, p. 71 –84, jan./jun. 2010.

MAIS SABER. Personalidades: Luiz Alexandre. Revista de Educação de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, n. 2, p. 32 -35,1998.

MARTINS, M. C. Histórias do currículo e currículos narrativos: possibilidades de investigação na história social do conhecimento. Pro-posições, Campinas, v. 18, n. 2, maio/ago. 2007.

MINA SAN. 100 anos da Imigração japonesa. Campo Grande: Correio do Estado, 2008.

MULLER, L. As construtoras da Nação: professoras primárias na Primeira República. Niterói: Intertexto, 1999.

PEREIRA, A.(Des) contemporaneidade do nacionalismo. In: Helder Baruffi (Org.). Educação e conhecimento: a formação do educador. Dourados –MS: HBedit, 2000, p. 79-96.

PESSANHA, E.C.; SILVA, F.C.T. História de uma Instituição Escolar: democratização ou elitização do ensino secundário (1939 –1971)? Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 1021 -1041, set./dez. 2013.

ROCHA, A.A.L.O colégio Maria Constança: a história do currículo e sua materialidade. In: SILVA, F.C.T.; PEREIRA, M.V.M.(Org.). Observatório de cultura escolar: estudos e pesquisas sobre escola, currículo e cultura escolar. Campo Grande –MS: Editora UFMS, 2013.

SANTOS, A. V. Educação e nacionalismo: configurando a escola primária catarinense na Era Vargas. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas-SP, n. 24, p. 83-111, set./dez. 2010.

SILVA, C.B. Nação, região e a unidade nacional uma leitura baseada em dois livros didáticos de história publicados na Primeira República. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 57, p. 349 –374,2014.

VALLE, L.A escola e a nação: as origens do projeto pedagógico brasileiro. São Paulo: Editora Letras & Letras, 1997.

VIÑAO, A.A história das disciplinas escolares. Trad. Marina Fernandes Braga. Revista de História de Educação, Maringá, n. 18, set./dez. 2008.

ZOTTI, S. Sociedade, educação e currículo no Brasil: dos jesuítas aos anos 80. Quaestio(Revista de Estudos de Educação), ano 4, n. 2, nov., 2002.

Published

2020-09-23

How to Cite

AMAYA, Stephanie; ASSIS, Jacira Helena do Valle Pereira. Curriculum aspects in the Vargas Era (1930-1945): The Visconde de Cairu ethnic japanese immigrant school case. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 141–153, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12644. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12644. Acesso em: 22 jul. 2024.