The training training of teachers in the municipality of Naviraí (1960 -2012)
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12640Keywords:
Teaching stories. Oral History Training Projects. Mato Grosso do Sul.Abstract
The purpose of the study was to characterize the trajectory of teacher education in the municipality of Naviraí / MS between the years 1960 to 2012.In order to understand aspects about the history of teacher training in Brazil, punctuating questions about teacher training in Mato Grosso one and to verify the process experienced by teachers who started their careers as lay teachers and were in search of qualification for teaching and achievement training at a higher education.We chose to discuss and present teacher education through oral reports of the history experienced by teachers. To this end, we adopted as a methodological proposal the realization of semi-structured interviews based on Thematic Oral History. The reports clarify that training during their professional trajectory in training projects or courses offered bythe Ministry of Education enabled professional improvement and the continuity of the performance of these teachers. And there was an attempt to establish positions of power in new configurations that adjust to the organized social contexts. Thus, it was up to teachers to seek higher education to ensure the status of power as education professionals and respect for their peers.Downloads
References
ARRUDA, E. B. Uma tentativa de reinvenção da escola pública como instrumento de emancipação dos trabalhadores–o caso do NEP de Colíder. Dissertação (Mestrado em Educação). UFMT -Universidade Federal de Mato Grosso, 2011.
ABERTI, V. Manual de Historia Oral. In: (Org.) ABERTI, V. Rio de Janeiro: Editora FGV, 3. ed. 2013.
BRASIL. Decreto n. 7.247, de 19 de abril de 1879, do Ministério do Império. Reforma o ensino primário e secundário no município da Corte e o superior em todo o Império. Império do Brasil de 1879 –Parte II, Tomo XLII. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1879. p. 196-217. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/de cret/1824-1899/decreto-7247-19-abril-1879-547933-publicacaooriginal-62862-pe. html. Acesso em: fev. 2019.
BRASIL, RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 1, DE 15 DE MAIO DE 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf.Acesso em: fev. 2019.
BRASIL, Parecer Nº 05 de 13 de dezembro de 2005. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf.Acesso em: fev. 2019.
BRASIL, Lei Complementar nº 31, de 11 de outubro de 1977. Cria o Estado de Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/Lcp31.htm.pdf.Acesso em: fev. 2019.
BRASIL. Lei 5692, de 11 de agosto de 1971.Estabelece Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 12 agosto. 1971.
BRASIL. MEC. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRAZIL, M. C.; MANCINI, A. P.; MONTEIRO, J. S.; TREVISAN, M. A escola republicana entre ervais e cafezais: cultura material no sul de Mato Grosso (1908-1971). In: FURTADO, A. C.; SÁ, E. F. (Orgs.). História da educação do Centro-Oeste: instituições educativas e fronteiras. Cuiabá, MT: EdUFMT, 2015. 236 p.
CASTANHA, A. P. O Ato Adicional de 1834 e a instrução elementar no Império: descentralização ou centralização? 2007. 558 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) -Universidade Federal de São Carlos -UFSCAR, São Carlos/SP, 2007.
ELIAS, N. Estudos sobre a gênese da profissão naval. In: NEIBURG, F.; WAIZBORT, L. (Org.). Escritos e ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006. p. 69-112.
ELIAS, N. A sociedade da corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
GEBARA, A. Figurações e educação: a escola, os jovens e os professores. In: SARAT, M.; SANTOS, R. (Orgs.). Sobre processos civilizadores-diálogos com Norbert Elias. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2012. 330 p.
JOSSO, M-C. Caminhar para si. Tradução de Albino Pozzer, revisão de Maria Helena Menna Barreto Abrahão. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2010.
LANDINI, T. S. A Sociologia processual de Norbert Elias. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador. Ponta Grossa, PR, 2005. Anais...Disponível em: www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/.../art27.pdf. Acesso em: 15 maio de 2018.
MEIHY, B. S. C. J. Definindo História Oral e memória. Comunicação apresentada no 1º Encontro Nacional de História Oral. São Paulo, 19 de abril de 1993. Cadernos CERU–no5 série 2, 1994.
NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000.
PEREIRA, A. M. A disciplina de história da educação e sua apresentação nos módulos de ensino do Projeto Logos II: uma história a ser contada. 2015 158f. Dissertação (mestrado em Educação). UEM. Maringá, Paraná.
RODRIGUEZ, M. V.; OLIVEIRA, R. T. C. História da Escola Normal no estado de Mato Grosso: implantação e consolidação no sul do estado. In: ARAÚJO, J. C. S.; FREITAS, A. G. B.; LOPES, A. P. C. (Org.). As escolas normais no Brasil: do império à República. Campinas, SP: Alínea, 2008.
RODRIGUES, G. T. S. História do Clube de Mães e as origens do Atendimento a criança pequena de Naviraí –(MS)(1974 –1990). Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal da Grande Dourados –UFGD, Dourados/MS, 2019.
SARAT, M. Educação, memória e gênero: contribuições de Norbert Elias. InterMeio, Campo Grande, MS, v. 17, n. 33, p. 118-139, jan./jun. 2011. Disponível em: https://ppgedu.ufms.br/revista-intermeio/. Acesso em: jan. 2018.
TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n. 14, p. 61-88, maio/jun./jul./ago. 2000.
THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou o planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.