The babies and infantile education: conceptions of pedagogues in infantile formation process

Authors

  • Débora de Barros Silveira Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Adriana Mendonça Pizatto Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)/Escola Wings Educação Infantil

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12631

Keywords:

Babies. Infantile Education. Teachers Formation.

Abstract

This article presents a study that had as objective to identify the conceptions of students entering the Pedagogical Degree Course of the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS), of Dourados, Mato Grosso do Sul, about babies and their education in collective spaces. The importance of this research is justified insofar as the mapped conceptions influence the way in which the pedagogical practices are organized with the infants in the preschool institutions. Thirteen students from the first year of the course participated in this study, who opted to enroll in the elective course entitled "Knowledge and knowledge about practices with infants in early childhood education". Data collection was done through the application of a questionnaire and occurred at the beginning of the school year. Knowing the conceptions of the participants in the course in relation to the pedagogical work with infants is important, since it contributes to the reflection about the initial formation of teachers in the University, allowing discussions that promote the rethinking of ideas that may not be adequate to their academic formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, de Maria Carmem. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. In.: Anais do I Seminário Nacional Currículo em Movimento –Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010. Disponível em: portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7154-2-2-artigo-mec-acao-pedagogica-bebes-m-carmem/file:. Acesso em: 03 jul. 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: conhecimento de mundo. Brasília –DF, MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

CERISARA, Ana Beatriz. Professoras de Educação Infantil: entre o feminino e o profissional. São Paulo: Cortez, 2002.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 2003.

DIDONET, Vital. Creche: a que veio... para onde vai...Em aberto. Brasília, v. 18, n. 73, 2001. p. 11-27. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2133/0. Acesso em: 03 de jul. 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos. O atendimento em creche. Tradução Marlon Xavier.2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e Brincadeiras na Educação Infantil. In.: Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento –Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010. Disponível em: portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7155-2-3-brinquedos-brincadeiras-tizuko-morchida/file. Acesso em: 12 ago. 2015.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Encontros e desencontros na formação dos profissionais de educação infantil. In: MACHADO, Maria Lucia de A. (Org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2011. 4.ed.p. 107-115.

KRAMER, Sônia. Formação de profissionais de educação infantil: questões e tensões. In: MACHADO, Maria Lucia de A. (Org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2011. 4.ed.p. 117-132.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Sobre a organização curricular da Educação Infantil: conversas com professoras a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Zero-a-seis, v. 19, n. 35 p. 46-68, jan./jun. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p46. Acesso em: 03 abr. 2018.

RICHTER, Sandra Regina; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 85-96, jan./abr. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1605/900. Acesso em: 13 mai. 2018.

TEBET, Gabriela Guarnieri Campos; ABRAMOWICZ, Anete. Creches, educação infantil e políticas públicas municipais: um olhar sobre a cidade de São Carlos-Brasil. Políticas Educativas, v. 3, n. 2, p. 25-39, 2010. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/Poled/article/view/22720. Acesso em: 03 de abr. 2018.

Published

2020-09-23

How to Cite

SILVEIRA, Débora de Barros; PIZATTO, Adriana Mendonça. The babies and infantile education: conceptions of pedagogues in infantile formation process. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 69–80, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12631. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12631. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossier “Teacher Training for Children: History, Policies, Diversity and Culture”