Policies for training readers at the end of the 1960s: Nancy Larrick (1969) and guidelines for parents and teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12620

Keywords:

Reading. Books for children. History of Children's Literature.

Abstract

In order to contribute to the understanding of the history of teacher education and the history of Brazilian children's literature, the textual configuration of the Parents' Guide in the choice of children's books, by Nancy Larrick, an expert in matters related to reading, was analyzed for children, published by the Center for Librarianship for Development of the Institute “Roberto Simonsen” (SP), in 1969. This book is the translation of the North American original A parent's guide to childreen ́s reading, published by Franklin Book Programs, in 1958. The translation into Portuguese was done by professor Alcina Jorge de Almeida and the adaptation by journalist Leonardo Arroyo, under the supervision of professor and psychologist Manoel Lourenço Bergström Filho. The results obtained through the analysis of the Parents' Guide ... have contributed to the understanding of the need pointed out by specialists in children's literature, reading and libraries for childhood, in the mid-20th century, among them Leonardo Arroyo and Lenyra Fraccaroli, regarding guidance from parents and teachers in choosing good books for children and young people. In this Brazilian educational context, the creation of children's book catalogs also stands out, a practice initiated by pioneers Lenyra Fraccaroli and Leonardo Arroyo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREOTTI, Azilde L. O acervo de documentários da Biblioteca Infantil de São Paulo (1936-1960): testemunho de uma época revelando sua diversidade. Acervo, Rio de Janeiro, v.18, n.1-2, jan./dez. 2005, p.161-170.

ANDREOTTI, Azilde L. A formação de uma geração: a educação para a promoção social e o progresso do país no Jornal A voz da Infância da Biblioteca Infantil de São Paulo. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educação)-Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2004.

ARROYO, Leonardo. Literatura infantil brasileira: ensaio de preliminares para sua história e suas fontes. São Paulo: Melhoramentos, 1968.

ARROYO, Leonardo. Plano para a formação do habito da leitura. Folha de S. Paulo. São Paulo, 15 maio 1967. Seção ilustrada, p. 5.

ASSIS, Vivianny Bessão. A contribuição de Leonardo Arroyo (1918-1985) para a história da literatura infantil brasileira.2016. 525 f. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília,2016.

BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. Lourenço Filho e a alfabetização: um estudo de Cartilha do povo e da cartilha Upa, cavalinho. São Paulo: UNESP, 2006.

BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. Lourenço Filho e a literatura infantil. São Paulo: UNESP, 2012.

BORTOLIN, Sueli. A literatura infantil nas Bibliotecas Monteiro Lobato de São Paulo e Salvador. 233f. 2001. Dissertação (Mestrado em Ciências da Informação) –Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Marília-SP.

CRUZ, Gutemberg. Gente da Bahia. Salvador: Editora P&A, 1998. (Volume 2).

LARRICK, Nancy. Guia dos pais na escolha de livros para crianças. Trad. Alcina Jorge de Almeida. São Paulo: Instituto Roberto Simonsen,1969.

MORTATTI, Maria do Rosário. Os sentidos da alfabetização: São Paulo/1876-1994. 2 remp. São Paulo: UNESP, 2000a.

MORTATTI, Maria do Rosário. Leitura crítica da literatura infantil. Itinerários, Araraquara, n. 17/18, p. 179-188, 2001.

PASQUIM, Franciele Ruiz. Lenyra Camargo Fraccaroli (1908-1991) na história da literatura infantil brasileira: contribuições de uma bibliotecária educadora. 237f.Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017.

PERROTI, Edmir. Confinamento cultural, infância e leitura. São Paulo: Summus, 1990.

VÁLIO, Else Benetti Marques. Biblioteca escolar: uma visão histórica. Trans-in-formação, v. 1, n. 1, Campinas, p.15-25, jan./abr. 1990.

ZILBERMAN, Regina; LAJOLO, Marisa. A literatura infantil brasileira entre a teoria (Literária) e a prática (Escolar). In: ZILBERMAN, Regina; LAJOLO, Marisa. Um Brasil para crianças: para conhecer a literatura infantil brasileira. São Paulo: Global, 1987. p.247-257.

Published

2020-09-23

How to Cite

PASQUIM, Franciele Ruiz; ASSIS, Vivianny Bessão de. Policies for training readers at the end of the 1960s: Nancy Larrick (1969) and guidelines for parents and teachers. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 47–58, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12620. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12620. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier “Teacher Training for Children: History, Policies, Diversity and Culture”