Trips to/from school for children who live in the countryside: the construction of pair work culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12617

Keywords:

Countryside Children. Trips to School. Pair Work Culture.

Abstract

This paper analyzes aspects of the routine of trips to and from school in countryside spaces. The data are result of interinstitutional investigations developed in rural settlementslocated in Mato Grosso do SulState, Brazil, collected by means of participant observation, as well as from testimonials from the children and from imagerecords. The study, based upon the Sociology of Childhood, unveils the resistance mechanisms developed by the countryside children, by means of the pairwork culture, in order to minimize the difficulties and face thetime taken from home to school andfrom school to home, during the journeys on the school bus. The discussion reveals that the children, with playing and other languages, re-construct their social positions in face ofthe rules imposed by the adults. It also points out that the socialization moments during the school-home-school journeys allowsthe re-construction of rules and interactions and help on the social construction of what it is to be a boy or a girl in the spaces of agrarian reformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos Temas Transversais, Ética. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BUSS-SIMÃO, Marcia. Experiências sensoriais, expressivas, corporais e de movimento nos campos de experiências da Base Nacional Comum Curricular para Educação Infantil. In: Debates em Educação. Maceió, V. 8, n.16, jul./dez. 2016, p. 184-207.

CORSARO, Willian A. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MULLER, Fernanda; CARVALHO, Maria Aparecida (Orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças. Diálogo com Willian Corsaro. 2009 a. São Paulo: Cortez, p. 31-50.

CORSARO, Willian A. Sociologia da infância. 2 ed. Porto Alegre: ARTMED, 2011.

FERREIRA, Manuela. Do avesso do brincar ou... As relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social(ais) instituinte(s) das crianças nos jardins de infância. In: SARMENTO, M.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Lisboa: Edições ASA, 2004, p. 55-104.

FERREIRA, Maria Manuela Martinho. “Branco demasiado” ou... Reflexões epistemológicas, metodológicas e éticas acerca da pesquisa com crianças. In: SARMENTO, Manoel; GOUVEA, Maria Cristina Soares (Orgs.). Estudos da infância. Educação e prática sociais. Petrópolis: Vozes, 2008, p.143-162.

KRAMER, Sônia. Crianças e adultos em diferentes contextos-Desafios de um percurso de pesquisa sobre a infância. In: SARMENTO, Manoel; GOUVEA, Maria Cristina Soares (Orgs). Estudos da infância. Educação e prática sociais. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 163-189.

POJO, Eliana; VILHENA, Maria de Nazaré. Crianças ribeirinhas da Amazônia paraense. In: SILVA, Isabel de Oliveira e; SILVA, Ana Paula Soares da Silva; MARTINS, Aracy. Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p. 135-148.

SARMENTO. M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO. M.; CERISARA, B. (Orgs.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas. Porto: Asa, 2003, p. 09-34.

SOUZA, Solange Jobim; SALGADO, Raquel, Gonçalves. In: SARMENTO, Manoel; GOUVEA, Maria Cristina Soares (Orgs.). Estudos da infância. Educação e prática sociais. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 207-221.

YAMIN; Giana Amaral; MENEGAT, Alzira. “Odeio andar de ônibus”; o que dizem as crianças assentadas sobre o transporte escolar. In: SILVA, Isabel de Oliveira e; SILVA, Ana Paula Soares da Silva; MARTINS, Aracy. Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p. 205-220.

Published

2020-09-23

How to Cite

YAMIN, Giana Amaral; FARIAS, Marisa de Fátima Lomba de; VIEIRA, Juliane Ferreira. Trips to/from school for children who live in the countryside: the construction of pair work culture. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 36–46, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12617. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12617. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier “Teacher Training for Children: History, Policies, Diversity and Culture”