Neoconservatism in the educational field (2002-2019): bibliometric analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.11875

Keywords:

Neoconservadorismo, Educação, Análise bibliométrica

Abstract

This study aimed to identify and characterize the scientific production, Brazilian in particular, consolidated in scientific articles, theses and dissertations about neoconservatism in the educational field. It is a quantitative-qualitative research, sustained in Antonio Gramsci, that made use of both the bibliometrics approach and content analysis from the works collected in six data bases. Documentary corpus is made of 38 works - 27 articles, nine dissertations and two theses - published between 2002-2019, by 53 authors, with 57 contributions and significant participation of male authors. Most studies are from Brazil, written in Portuguese language. Authorships, in their majorities, were individual and relied upon diverse teaching institutions of Brazilian regions, with a higher occurrence in Southeast Region. The works are part of studies and journals in the educational area, even though areas such as Social Service, Sociology, among others were present. Work themes were focused primarily on the comprehension of neoconservatism in the educational field, discussing from policies to pedagogical practices. We can conclude that neoconservatism is a current phenomenon in Brazilian reality due to the passive revolution carried in the State, which was influenced in elaborations and implementations of educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Henrique da Silva, Universidade Federal de Roraima

Doutor em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Professor visitante do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima (PPGE/UFRR). Editor Adjunto da Revista Educação, Pesquisa e Inclusão

References

APPLE, M. W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. Tradução de Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

BARROCO, Maria Lucia S. Barbárie e neoconservadorismo: os desafios do projeto ético-político. Serv. Soc. Soc. São Paulo, n. 106, p. 205-218, jun. 2011. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282011000200002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 de maio de 2020.

BRANDÃO, N. A.; DIAS, E. F. A questão da ideologia em Antonio Gramsci. Revista Trabalho & Educação, UFMG, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, p. 81-98, jul./dez. 2007.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. PL 246/2019. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2190752. Acesso em: 03 de maio de 2020.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. PL 7180/2014. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=606722. Acesso em: 03 de maio de 2020.

CENTRO DE ESTUDOS DE EDUCAÇÃO E SOCIEDADE (Cedes). Educação & Sociedade. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0101-7330&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 abr. 2020.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Capes). Portal de Periódicos. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/. Acesso: abr. 2020a.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Capes). Catálogo de Teses e Dissertações. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/ . Acesso: abr. 2020b.

CAPES. GEOCAPES - Sistema de Informações Georreferenciadas. Dados de 2018. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 21 abr. 2020.

DI FRANCO, M. G.; DI FRANCO, N. B.; SIDERAC, S. A formação docente nas políticas públicas: o campo das práticas como a possibilidade. Praxis & Saber, v. 7, n. 15, p. 17-40, 2016.

ESCOLA SEM PARTIDO. Home. Disponível em: http://escolasempartido.org/. Acesso em: 03 de maio de 2020.

GOULART DA SILVA, M. O Escola Sem Partido como expressão do ideário militar. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 10, n. 3, p. 169-175, mai. 2019. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/28612. Acesso em: 02 de maio de 2020.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere – volume 1: introdução ao estudo da filosofia; a filosofia de Benedetto Croce. 7. ed. Trad. de Carlos Nelson Coutinho; coedição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere – volume 3: Maquiavel; notas sobre o Estado e a política. 3. ed. Trad. de Carlos Nelson Coutinho; coedição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere – volume 2: os intelectuais; o princípio educativo; jornalismo. 2 ed. Trad. de Carlos Nelson Coutinho; coedição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRUPPI, L. Conceito de Hegemonia em Gramsci. 2. ed. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1980.

HAYASHI, M. C. P. I. H. Análise bibliométrica: leituras teóricas, procedimentos metodológicos e protocolo de coleta de dados. São Carlos, 2014. (mimeo).

HAYASHI, M. C. P. I.; MUGNAINI, R.; HAYASHI, C. R. M. (Org.). Bibliometria e cientometria: metodologia e aplicações. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013.

HUNTINGTON, S. P. Robust Nationalism. The National Interest, New York: The Nixon Center, n. 58, inverno de 1999, p. 37. Disponível em: https://nationalinterest.org/article/robust-nationalism-698. Acesso em: 02 maio 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO PARA CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Oasisbr. Disponível em: http://oasisbr.ibict.br/vufind/. Acesso: abr. 2020a.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO PARA CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso: abr. 2020b.

LEHER, R.; VITTÓRIA, P.; MOTTA, V. C. Educação e mercantilização em meio à tormenta político-econômica do Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 14-24, mai. 2017. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/21792. Acesso em: 01 de maio de 2020.

LIMA, I. G. de; HYPOLITO, A. M. A expansão do neoconservadorismo na educação brasileira. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 45, 2019. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022019000100567&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 abr. 2020.

MARTINS, M. F. Gramsci, os intelectuais e suas funções científico-filosófica, educativo-cultural e política. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 3, p. 131-148. set./dez. 2011.

MARTINS, M. F. Sociedade civil e “terceiro setor”: apropriações indébitas do legado teórico-metodológico de Gramsci. Revista de Filosofia Aurora, PUC-PR, v. 20, n. 26, p. 75-100. jan./jun. 2008.

MARTINS, M. F. Conhecimento e disputa pela hegemonia: reflexões em torno do valor ético-político e pedagógico do senso comum e da filosofia em Gramsci. LOMBARDI, José C.; SAVIANI, Dermeval. Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas-SP: Autores Associados e HISTED-BR, 2005. p. 123-159.

MARTINS DE OLIVEIRA, A. L. A. R.; OLIVEIRA, G. G. S. de. Novas tentativas de controle moral da educação: conflitos sobre gênero e sexualidade no currículo e na formação docente. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 22, n. 1, p. 16-25, jan./mar. 2018. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2018.221.02. Acesso em: 03 de maio de 2020.

MINAYO, M. C. de S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 237-248, set. 1993. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X1993000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 02 de maio de 2020.

MINTO, L. W. Educação superior no PNE (2014-2024): apontamentos sobre as relações público-privadas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782018000100208&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 de maio de 2020.

MOCHOCOVITCH, L. G. Gramsci e a Escola. 3. ed. São Paulo: Ática, 1992. (Série Princípios).

MOLL, R. Diferenças entre neoliberalismo e neoconservadorismo: duas faces da mesma moeda? Unesp, 2015. Disponível em: http://ieei.unesp.br/portal/wp-content/uploads/2016/11/Diferen%C3%A7as-entre-neoliberalismo-e-neoconservadorismo.pdf. Acesso em: 02 de maio de 2020.

PRENDERGAST, L. M.; HILL, D.; JONES, S. Social Exclusion, Education and Precarity: neoliberalism, neoconservatism and class war from above. Journal for Critical Education Policy Studies, v. 15, n. 2, p. 23-58, out. 2017. Disponível em: http://www.jceps.com/archives/3526. Acesso em: 02 de maio de 2020.

RED DE REVISTAS CIENTÍFICAS DE AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE, ESPAÑA Y PORTUGAL (Redalyc). Sistema de Información Científica Redalyc Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe. Disponível em: https://www.redalyc.org/. Acesso: abr. 2020.

RIGOLIN, C. C. D.; HAYASHI, C. R. M.; HAYASHI, M. C. P. I. Métricas da participação feminina na ciência e na tecnologia no contexto dos INCTs: primeiras aproximações. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, p. 143-170, 2013. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3400. Acesso em: 02 maio 2020.

SENADO FEDERAL. Projeto de Lei do Senado n° 193, de 2016. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/125666. Acesso em: 03 de maio de 2020.

SILVA, J. H. da. Mapeamento da produção científica veiculada em periódicos sobre a temática APAE (2000-2015). Perspec. Dial.: Rev. Educ. e Soc., Naviraí, v. 4, n. 7, p. 64-79, jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/2855. Acesso em: 02 maio 2020.

SILVA, J. H. da; HAYASHI, M. C. P. I. Estudo bibliométrico da produção científica sobre a associação de pais e amigos dos excepcionais. Revista Educação Especial, Santa Maria, p. 65-80, mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/18170. Acesso em: 02 maio 2020.

SILVA, M. L. Notas gramscianas: golpe de estado e luta de classes no Brasil do século XXI. MovimentAção, v. 4, n. 07, p. 01-32, jul. 2017. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/movimentacao/article/view/8427/4482. Acesso em: 01 de maio de 2020.

SILVA, M. L. A base do golpe: a nova colonização pela captura da subjetividade. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 11, n. 1, p. 74-102, set. 2019 Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/30693. Acesso em: 01 maio de 2020.

STELMACHUK, A. C. da L.; HAYASHI, M. C. P. Análise bibliométrica sobre avaliação de pessoas com deficiência intelectual para ingresso em serviços de Educação Especial. REICE - Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 13, n. 2, dez. 2015. Disponível em: https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2789. Acesso em: 21 abr. 2020.

TANNURI DE OLIVEIRA, E. F.; GRACIO, M. C. Biblioteconomia e ciência da informação no Brasil: comparando indicadores bibliométricos entre países de destaque. HAYASHI, M. C. P. I.; MUGNAINI, R.; HAYASHI, C. R. M. (Org.). Bibliometria e cientometria: metodologia e aplicações. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013. p. 75-87.

TEIXEIRA, C. G. P. Quatro temas fundamentais do pensamento neoconservador em política externa. Rev. bras. polít. int., Brasília, v. 50, n. 2, p. 80-96, dez. 2007. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292007000200006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 02 de maio de 2020.

Published

2020-12-04

How to Cite

SILVA, João Henrique da. Neoconservatism in the educational field (2002-2019): bibliometric analysis. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 90–118, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i30.11875. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/11875. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Neoconservadorismo e Educação: reflexões sobre justiça social, inclusão e democracia”