Processes of identity constitution of terena indigenous in social networks
DOI:
https://doi.org/10.30612/arredia.v7i12.8511Keywords:
Identity. Indigenous. Terena. Discourse Analysis.Abstract
Diaspora lived by the Terena people and their subsequent gather affected the way of life and they underwent great changes in the ecological and social landscape of this indigenous people, which from then on, was forced to look for new strategies of survival in a process Territorialisation and the search for selfassertion in the occupied territories. Due to this process, there is a current discourse of stigmatization of the Terena people who assert that they have abandoned their roots, acculturated and become "urban Indians." In this context of stigmatization and institutionalization of various meanings on the Indian subject, we propose to problematize the imaginary representations of these subjects on themselves, through publications of postings on Facebook carried out by indigenous teachers of this ethnic group. Our theoretical reference is the French Discourse Analysis through the concepts of memory, interdiscourse and discursive formations proposed by Pecheux (2009), the formulation of the concept of discursive formations by Foucault (1986) and the problematization of notions such as Identity and identity processes carried out by Hall (1997) and Coracini (2003), , as well as the territorial and territorial conceptions proposed by Haesbart (2004). The initial results point to identities built from the territorial relations that stage the operation of different subject positions, constituted in two discursive formations that are related to each other by opposition.Downloads
References
AZANHA, G. As terras indígenas Terena no Mato Grosso do Sul. Revista de Estudos e Pesquisas, FUNAI, Brasília, v.2, n.1, p.61-111, jul. 2005
CORACINI, Maria José R. F. (Org.). O desejo da teoria e a contingência da prática: discursos sobre e na sala de aula (língua materna e língua estrangeira). Campinas: Mercado de Letras, 2003.
CORACINI, Maria José R. F. (Org). O jogo discursivo na aula de leitura. Língua materna e língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1995.
COSTA, Adriana Aparecida Vaz da; HONÓRIO, Maria Aparecida. Lugares de identificação do sujeito-índio no discurso do conhecimento: entre lugares. In: CELLI – Colóquio de estudos linguísticos e literários. 3, 2007, Maringá. Anais... Maringá, 2009, p. 1095-1103.
FOUCAULT, M. [1969]. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro, Forense niversitária, 1987.
GUERRA, Vânia M. L. O indígena de Mato Grosso do Sul: práticas identitárias e culturais. São Carlos: Pedro & João, 2010, 160 p.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multi-territorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
PECHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 4. ed. Campinas: Pontes, 2009.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. O conceito de identidade em linguística: é chegada a hora para uma reconsideração radical? In: SIGNORINI, I. (Org.). Linguagem e identidade. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p.21-45.
VARGAS. I. A. Territorialidade e representação dos Terenas da Terra Indígena Buriti (MS) – possibilidades didáticos pedagógicos. In: SERPA, A. (Org.). Espaços culturais: vivências, imigrações e representações. Salvador: EDUFBA, 2008
VARGAS, Vera Lúcia. A dimensão sóciopolítica do território para os Terena: as aldeias no século XX e XXI. RJ: UFF, 2010. (tese de doutoramento)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

