Reflections on reading and training of the subject reader: a discursive look at the portuguese language teaching book

Authors

  • Luiz Antonio Xavier Dias UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Aldimeres Ferraz da Silva Seed - Secretaria do Estado da Educação

DOI:

https://doi.org/10.30612/arredia.v7i12.8385

Keywords:

Discourse Analysis. Textbook. Readers.

Abstract

Through the Franco-Brazilian Discourse Analysis, the present study analyzes the reading and the formation of the reader in the classroom, through a critical look at the Portuguese Language textbook, specifically, for verification the issues and the constitution of the textbook. We are concerned about whether or not this work intends to train competent readers, as announced by the PNLD. Our corpus of research is the first chapter of the didactic book (teacher's manual) entitled Portuguese, Languages of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães for the 6th year of elementary school II and made available by FNDE through PNLD. The research is documentary and deductive, starting from the analysis of the documents for hypotheses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Antonio Xavier Dias, UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutorando e Mestre em Estudos da Linguagem - área Letras/Linguística da Universidade Estadual de Londrina- UEL. Professor do Centro de Letras, Comunicação e Artes do Curso de Letras, da UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Leitura e Ensino da mesma IES e docente de cursos como PARFOR e PDE.

Aldimeres Ferraz da Silva, Seed - Secretaria do Estado da Educação

Mestranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Membro do Grupo de Pesquisa Leitura e Ensino da Universidade Estadual do Norte do Paraná.

References

BARTHES, Roland. O Rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BRASÍLIA - DF. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático. 2012. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico. Acesso em: 31 jul. 2016.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: Linguagens. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. Suplementado pelo manual do professor.

COLOMER . Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

CORACINI, Maria José (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. Campinas-sp: Pontes, 2011. 176 p.

MIQUELETTI, Eliane Aparecida; LÍMOLI, Loredana. A sociossemiótica e os enunciados sobre os indígenas proferidos por professores não indígenas. In: SCOPARO, Tânia Regina Montanha Toledo et al. (ORG). Estudos em linguagens: diálogos lingüísticos, semióticos e literários. V. 2. Rio de Janeiro: Multifoco, 2016. p. 193- 208.

MOTTA-ROTTH, Desirée; HANDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. A linguagem e seu funcionamento: As formas do discurso. 2. ed. Campinas-sp: Pontes, 1987.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Segmentar ou recortar. Linguística: Questões e Controvérsias, Centro de Ciências Humanas e Letras da Faculdades Integradas de Uberaba. Série de Estudos n. 10, p. 9-27, 1984.

Published

2018-12-19

How to Cite

Dias, L. A. X., & Silva, A. F. da. (2018). Reflections on reading and training of the subject reader: a discursive look at the portuguese language teaching book. ARREDIA, 7(12), 20–32. https://doi.org/10.30612/arredia.v7i12.8385

Issue

Section

Artigos