Reflections on reading and training of the subject reader: a discursive look at the portuguese language teaching book
DOI:
https://doi.org/10.30612/arredia.v7i12.8385Keywords:
Discourse Analysis. Textbook. Readers.Abstract
Through the Franco-Brazilian Discourse Analysis, the present study analyzes the reading and the formation of the reader in the classroom, through a critical look at the Portuguese Language textbook, specifically, for verification the issues and the constitution of the textbook. We are concerned about whether or not this work intends to train competent readers, as announced by the PNLD. Our corpus of research is the first chapter of the didactic book (teacher's manual) entitled Portuguese, Languages of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães for the 6th year of elementary school II and made available by FNDE through PNLD. The research is documentary and deductive, starting from the analysis of the documents for hypotheses.Downloads
References
BARTHES, Roland. O Rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BRASÍLIA - DF. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático. 2012. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico. Acesso em: 31 jul. 2016.
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: Linguagens. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. Suplementado pelo manual do professor.
COLOMER . Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
CORACINI, Maria José (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. Campinas-sp: Pontes, 2011. 176 p.
MIQUELETTI, Eliane Aparecida; LÍMOLI, Loredana. A sociossemiótica e os enunciados sobre os indígenas proferidos por professores não indígenas. In: SCOPARO, Tânia Regina Montanha Toledo et al. (ORG). Estudos em linguagens: diálogos lingüísticos, semióticos e literários. V. 2. Rio de Janeiro: Multifoco, 2016. p. 193- 208.
MOTTA-ROTTH, Desirée; HANDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. A linguagem e seu funcionamento: As formas do discurso. 2. ed. Campinas-sp: Pontes, 1987.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Segmentar ou recortar. Linguística: Questões e Controvérsias, Centro de Ciências Humanas e Letras da Faculdades Integradas de Uberaba. Série de Estudos n. 10, p. 9-27, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

