Sociolinguistics, critical education and textbook
DOI:
https://doi.org/10.30612/arredia.v6i11.6783Keywords:
Language Variety. Textbook. Critical education.Abstract
Based on the theory that schools are instances that must not only respect and appraise students as well as analyze and consider their needs, this paper grounds on Sociolinguistics (CYRANKA, 2014; FARACO, 2015) from a critical perspective (HAWKINS & NORTON, 2009) in the endeavor to unveil how certain concepts on language variety are applied to a well-known Brazilian textbook. The document analysis consists of three volumes of Cereja & Magalhães’s Linguagens: português textbook, which are distributed to Brazilian state schools. The outcomes point out that such textbook includes, overall, consistent Sociolinguistics concepts. However, it avoids stigmatized language varieties and does not relate them to relations of power.Downloads
References
BAGNO, Marcos. Língua, história e sociedade: breve retrospecto da norma-padrão brasileira. In: BAGNO, Marcos (Org.). Lingüística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. (p. 179-199).
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens, 1. 8. ed. reform. São Paulo: Atual, 2012a.
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens, 2. 8. ed. reform. São Paulo: Atual, 2012b.
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens, 3. 8. ed. reform. São Paulo: Atual, 2012c.
CYRANKA, Lucia Furtado de Mendonça. Atitudes linguísticas de alunos de escolas públicas. In: CYRANKA, Lucia Furtado de Mendonça. Dos dialetos populares às variedades cultas: Sociolinguística na escola. 2. ed. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2014. (p. 39-151).
FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: construção e ensino. In: ZILLES, Ana Maria Stahl; FARACO, Carlos Alberto. [et al]. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. (p. 19-30).
HAKWINS, Margaret; NORTON, Bonny. (2009). Critical language teacher education. In: BURNS, Ann; RICHARDS, Jack (Eds.), Cambridge guide to second language teacher education. (p. 30-39). Cambridge: Cambridge University Press.
KLEIMAN, Angela. Preciso ensinar letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? Campinas: CEFIEL/UNICAMP, 2005. (Coleção Linguagem e Letramento em foco).
PESSOA, Rosana Rocha; FREITAS, Marcos Túlio de. Challenges in critical language teaching. TESOL Quarterly, v. 46, n. 4, p. 753-776, December 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

