Modernist literature and peripheral literature: intelectual engagements of representation and self-representation
DOI:
https://doi.org/10.30612/arredia.v6i10.6121Keywords:
Literary discourse. Contemporaneity. Intellectual peripheral. Representation. Self-representation.Abstract
In the last four decades the Brazilian sociopolitical context has generated a literary manifestation, self-described as peripheral literature. Almost exclusively produced by writers from urban outskirts of major centers. Based on this assumption, the present work seeks to unveil how they manifest themselves to the relations of representation and self-representation in this form of narrative, to the detriment of the mode of representation used by the modernists. It is understood here that this new literary manifestation collides with the so-called Modernist Tradition, belonging to highly literate social classes produced a literature that took the function of Represent the marginalized classes (mainly the northeastern, the sertanejo and the black favelado). He did this through a discourse in the mouth of subalternly characterized characters (possibly a consequence of nonliteracy as soon as non-literacy), as Fabiano of Dry Lives (1938); Severino, of Death and Vida Severina (1955-6) and Riobaldo, of Grande Sertão: Veredas (1956). In this sense, this is the guiding principle of the main hypothesis raised here it is this function, which for a long time was performed by the modernist intellectuals, is now claimed and taken by individuals from the social margins (the marginal intellectual), but with different intentions.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da língua. 10 ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
________________. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011
BOSI, Alfredo. História Concisa da Literatura Brasileira. 49 ed. São Paulo: Cultrix 2013.
CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. São Paulo; Rio de Janeiro: FAPESP: Ouro sobre Azul, 2009.
________________. A Revolução de 1930 e a Cultura. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela Noite e Outros Ensaios. São Paulo: Ática, 2006.
_________________. Ficção e confissão: Ensaios sobre Graciliano Ramos. 3 ed. Rio de Janeiro: FAPESP: Ouro sobre Azul, 2006.
__________________.Literatura e sociedade. 8 ed. São Paulo: T. A. Queiroz; Publifolha, 2000.
__________________. Presença da Literatura Brasileira: história e antologia. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
DALCASTAGNE, Regina. “Uma voz ao sol: representação e legitimidade na
narrativa brasileira contemporânea”. Estudos de Literatura Brasileira
Contemporânea. Brasília, julho/agosto de 2002, pp. 33-87.
_____________________. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo. Ed. Horizonte, 2012.
FERRÉZ: Cronista de um tempo ruim. São Paulo: Literatura Marginal, 2009.
________. Literatura marginal. São Paulo: Agir, 2005.
________. Ninguém é Inocente em São Paulo. Objetiva, 2006.
SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna. Rio de Janeiro: UFRJ, 2000.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
_________________. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
HALL, Stuart. A identidade Cultural na pós-modernidade. 2° ed. Rio de Janeiro:DP&A, 1998.
CURY, Zilda Ferreira; WALTY, Ivete Lara Camargos.Intelectuais e vida pública: migrações e mediações/ Maria Zilda Ferreira Cury, Ivete Lara Camargos Walty - org. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2008.
SAID, Edward W. Representações do intelectual: as conferências Reith de 1993. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
SPIVAK, Gayatri C. Pode o subalterno falar? Minas Gerais: EditoraUFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

