Silenced biographies: a semiotic trajectory of the hero in Lima Barreto and Theodoro Sampaio
DOI:
https://doi.org/10.30612/arredia.v6i10.5955Keywords:
Education. Hero. Intolerance. Semiotics of Greimas.Abstract
In an attempt to bring up a discussion about the contribution of blacks in the construction of Brazilian national identity, this paper analyzes the semiotic path of two personalities: Lima Barreto and Theodoro Sampaio. The first stood out in the area of literature and the second in geography. The trajectory of the black man in Brazil was marked by the struggle of forces, translated in the imbalance between the subjects, marked by the discourse of intolerance and the reproduction of prejudices - present in the school education and whose combat has been carried out through educational policies and own legislation. The greimasian semiotics serves as theoretical framework through which discussed the narrative path of the black hero, in order to unveil their struggle and make visible its historical and cultural identity in the midst of a story built by Europeanized thought.Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. A identidade intolerante no discurso separatista. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 9, p. 147-167, 2008.
FIORIN, José Luiz. Linguagem e ideologia. São Paulo: Ática, 2007.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São
Paulo: Ed. Contexto, 2013.
KOTHE, Flávio R. O Herói. São Paulo: Ática, 1987.
LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2002.
MARQUES, Eugenia Portela Siqueira. Inter/multiculturalidade e formação
continuada de educadores: o protagonismo do movimento social negro por uma Pedagogia Decolonial. Série-Estudos, v. 1, p. 121-139, 2014.
MUSEU AFRO-BRASIL. Acervo História e Memória. Disponível em:
<http://www.museuafrobrasil.org.br/o-museu/hist%C3%B3ria>. Acesso em: 04 de abr. de 2016.
MUSEU AFRO-BRASIL. Lima Barreto. Disponível em:
www.museuafrobrasil.org.br/pesquisa/lima-barreto. Acesso em: 20 de abril de 2016.
MUSEU AFRO-BRASIL. Theodoro Sampaio. Disponível em:
www.museuafrobrasil.org.br/pesquisa/theodoro-sampaio. Acesso em: 23 de abril de 2016.
PEREIRA, Júnia Sales. Dialógos sobre o exercício da docência no contexto de recepção das Leis 10.639/03 e 11.645/08. Educação e Realidade, v. 36, p. 147 - 172, 2011.
PROPP, Vladimir. Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
TEIXEIRA, Lúcia. Museus on-line: novas práticas de visita. In: Linguagens na Cibercultura (Org.). TEXEIRA, Lúcia; CARMO, José Roberto Jr. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
TIBEIRO, Wilson. Cenas de Candomblé. Disponível em:
https://entretenimento.uol.com.br/album/negros_pintores_album.htm#foto Nav=15. Acesso em: 1 de jun. de 2017.
YOUTUBE. Série: Conhecendo Museus – Museu Afro-Brasil. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=C_utYJ41hMM. Acesso em: 1 de jun. de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

