Traces of the Greek tragedy

Authors

  • Jeane Lucas Escola de Especialistas de Aeronáutica

Keywords:

Theme intertextuality. Greek tragedy. Fado.

Abstract

This research is intended to give new meanings to theclassical greek tragedy elements whose origin comes from Ancient Greece in literary texts which were not written to be staged in plays. ÁguaFunda, a novel by Ruth Guimarães, was used to carry out this study. It was verified which classicalgreek tragedy elements can be found in the novel and how they got new meanings, that is, how they were adapted by the author along the narrative. From the choice of the corpus, literary analyses were made based, mainly, on studies about greek tragedy, written by Aristóteles, Most, Gimenes, Brandão, Luna and Santos, on Kristeva’stheoryaboutintertextuality,and on the study developed by Oliveira, who conducted a research on this novel. The research methodology involves a comparative and qualitative approach of theoretical and analytical nature. It was realized that in this novel, there is theme intertextuality and the hero is led to the final catastrophe due to the inexorability offado, a traditional melancholy Portuguese music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeane Lucas, Escola de Especialistas de Aeronáutica

Doutorado em Letras (Literatura) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora efeitiva de Língua Portuguesa durante 12 anos na rede Estadual de Ensino. Atuou também como professora de Literatura Brasileira Literatura Latino-Americana, Literatura Infanto-juvenil, Teoria Literária no curso de Letras, professora de Prática de Ensino de Língua Portuguesa no curso de Pedagogia. Atualmente é professora de Redação na Escola de Especialistas de Aeronáutica (EEAR) - Ministério da Defesa.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes,

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Edipro, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: UNESP; HUCITEC, 1998.

________________. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BRANDÃO, Junito de Souza. Teatro grego: tragédia e comédia. Petrópolis:

Vozes, 1996.

_________________________.Dicionário mítico-etimológico da mitologia grega. Petrópolis: Vozes, 2000.

CÂNDIDO, Antônio. A vida caipira tradicional. In:_______. Os parceiros do Rio Bonito: estudos sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2001.

CARVALHO, A. L. C. de. Interpretação da Poética de Aristóteles. São José do Rio Preto: Editora Rio-Pretense, 1998.

CEIA, Carlos. E-Dicionário de termos literários. Disponível em

http://www.edtl.com.pt/. Acesso em 27 de novembro de 2014.

CHIAMPI, Irlemar. O realismo maravilhoso: forma e ideologia no romance

hispano-americano. São Paulo: Perspectiva, 1980.

EASTERLING, Peter. E. Form and Performance. In: EASTERLING, Peter.

E. (ed.). The Cambridge Companion to Greek Tragedy. Cambridge: CUP, 2001.

FRYE, N. O mythos do outono: a tragédia. In: ______. Anatomia da crítica. São Paulo: Cultrix, 1973.

GIMENES, Thais Regina Pinheiro. O trágico em Édipo Rei e Lavoura Arcaica: uma leitura contrastiva. (Dissertação de Mestrado). Maringá:

Universidade Estatual de Maringá, 2009.

GOLDHILL, Simon. The Language of Tragedy: Rhetoric and

Communication. In:EASTERLING, P. E. (ed.). The Cambridge Companion to Greek Tragedy.Cambridge: CUP, 2001.

GUIMARÃES, Ruth. Água Funda. São Paulo: Nova Fronteira, 2003.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. São Paulo: Objetiva, 2009.

JENNY, Laurent. A estratégia da forma. In: ________. Poétique. Coimbra:

Almedina, n. 27, 1979, p. 05-49.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2005.

KOCH, Ingedore G. Villaça et al. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2007.

LUCAS, Jeane. Bufo & Spallanzani: entre a literatura de massa e a literatura culta (Dissertação de Mestrado). São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2004.

LUNA, Sandra. Para uma arqueologia da ação trágica: a dramatização do

trágico no teatro do tempo I. (Tese de Doutorado). Campinas, SP: 2002.

___________. Arqueologia da ação trágica: o legado grego. João Pessoa: Ideia, 2005.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 2004.

MOST, Glenn. Da tragédia ao trágico. In: Filosofia e Literatura: o trágico.

Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 2001.

OLIVEIRA, Ana Paula Marques Cianni. Um mergulho em Água funda e suas distintas vertentes.(Dissertação de Mestrado). Novo Hamburgo-RS:

Feevale,2011.

REIS, Carlos. Dicionário de Narratologia. Coimbra: Almedina, 1980.

ROSENFIELD, KathrinHolzermaur. Antígona – de Sófocles a Hölderlin: por

uma filosofia trágica da literatura. Porto Alegre: L&PM, 2000.

SANTOS, Adilson. A Tragédia Grega: um estudo teórico. In: Revista

Investigações. Vol. 18, N° 1, Janeiro/2005.

SCHEIDT, Déborah. A “muralha viva” da tragédia grega: o coro e as suas

sutilezas. Revista Nupem, Campo Mourão, v. 2, n. 3, p. 49-57, 2010.

VAN TIEGHEM, P. Crítica literária, história literária, literatura

comparada. Tradução de Cleone Augusto Rodrigues. In: COUTINHO, E.

F.; CARVALHAL, T. F. (Org.). Literatura comparada: textos fundadores. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 89-107.

VERNANT, Jean-Pierre e VIDAL-NAQUET, Pierre. Mito e tragédia na

Grécia antiga I e II. São Paulo: Perspectiva, 1999.

Published

2016-07-18

How to Cite

Lucas, J. (2016). Traces of the Greek tragedy. ARREDIA, 5(8), 33–52. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/4624

Issue

Section

Artigos