Multissystemic approach and aspects of agreement in acquisition of written language

Authors

  • Edilaine Buin Barbosa

Keywords:

Multissystemic approach of language. Written language acquisition. Verbal agreement. Nominal agreement.

Abstract

Our objective is to explore evidences of language as a complex multisystem (CASTILHO, 2009), in the field of written language acquisition. Two cases will be presented: one concerning issues of verbal agreement and, another, concerning nominal agreement, both qualitatively selected. Through signs of reelaboration and according to the anaphoric chain of the text, hypotheses are formulated about the different linguistic components (grammatical, semantic and discursive) triggered by the child, as the text is being written. Treating the agreement in the discursive/semantic field, within a cognitivefunctionalist theoretical frame, means to go beyond this phenomenon of the exclusive domain of grammar. Therefore, relating the multissystemic approach of language to the data is relevant, as some of the issues of its theoretical pertinence are made evident. Besides, it helps to organize theoretically the teachers and scholars involved in teaching the mother language, when they face unanticipated occurrences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M.B. M., Fiad, R.S., Mayrink-Sabison, M.L. Cenas de aquisição da escrita. Campinas, SP: Mercado das letras, 1997.

BUIN, E. Aquisição da escrita: coerência e coesão. São Paulo: Contexto, 2002.

_________ A gramática a serviço do desenvolvimento da escrita. Em Revista Brasileira de Linguística Aplicada.

_________ A reelaboração de textos na aquisição da escrita. Em Anais do 1º Encontro do CelSul. Florianópolis, 1997.

__________ Incoerência e Referenciação: análise de um texto escrito.

Em Abaurre, M.B. & Mayrink-Sabison, M.L. & Fiad, R.S. (org.) Estilo e Gênero na aquisição da escrita. Campinas-SP: Komedi, 2003.

CASTILHO, A.T. Análise multissistêmica das minissentenças. USP, UNICAMP, CNPq. Inédito, 2009.

__________ Perspectiva multissistêmica da concordância na história do português paulista. USP, UNICAMP, CNPq. Inédito, 2009.

___________, 2004.

COUDRY, M.I. O diário de narciso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Em Trabalhos de Lingüística Aplicada 9. Campinas, SP, Unicamp, 1987.

___________, 1977.

GERALDI, W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

JUBRAN, C. & Koch, I. (org.) Gramática do português culto falado no Brasil, vol. 1, Construção do texto falado. Campinas: Editora da Unicamp.

__________ O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.

__________ (org.) Gramática do português falado, vol. VI. Campinas: Editora da Unicamp, Fapesp, 2006.

PORTAL DO MUSEU DA LÍNGUA PORTUGUESA, em

www.museudalínguaportuguesa.org, acessado em março de 2010.

Published

2015-12-18

How to Cite

Barbosa, E. B. (2015). Multissystemic approach and aspects of agreement in acquisition of written language. ARREDIA, 4(7), 24–34. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/4614

Issue

Section

Artigos