Modernism: architecting the “state of mind” and the identity architecture of Brazil

Authors

  • Rafaelle Santos Oliveira Universidade Tiradentes
  • Vera Lúcia Santos Alves Faculdade de Comunicação do São Francisco

Keywords:

Modernism. Heritage. Architecture. Art.

Abstract

In order to break the bonds between past and present, the "modernist paradigm" of the arts, see king to represent the identity character of the Brazilian nation. Thus was born the idea of heritage that is represented, symbolically, by language, by the colors, strokes, the monuments, the architectural formation of cities, among many other aspects. In this work, we think about modernism, its form of identity representation and the value that such elements extended to the current Brazilian art - in detail, architecture, starting from the work of Gregori Warchavchik, under the gaze of modernist Mário de Andrade so that this break meant a "state of mind" of Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaelle Santos Oliveira, Universidade Tiradentes

Graduanda em Arquitetura e Urbanismo, atuando na área de pesquisa em intervenção urbana.

Vera Lúcia Santos Alves, Faculdade de Comunicação do São Francisco

Mestre em Ecologia Humana e Gestão Socioambiental, Especialista em Ensino da Comunicação, Graduada em Comunicação Social  e Jornalismo em Multimeios e em Letras .

References

AMARAL, Aracy. Arte para que? A preocupação social na arte brasileira, 1930-1970: Subsídios para uma história social da arte no Brasil. 3 ed. São Paulo: Studio Nobel, 2003.

ANDRADE. Mário de. O movimento modernista. In: Aspectos da literatura

brasileira. São Paulo: Martins, 1978.

ANDREIA, Zezak; SILVEIRA, Daniele da; BORTOLOSO, Jusciane; NECKEL,

Neimar. Discutindo Arquitetura. Disponível em: http://discutindoarquitetura.wordpress.com/ modernismo1/

BOPP, Raul. Movimentos Modernistas no Brasil 1921-1928. Rio de Janeiro, São José,1966.

CHUVA, Márcia. A Revista do Patrimônio é publicada pelo Instituto do

Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, do Ministério da Cultura. História e Patrimônio. Organização: Márcia Chuva. 2012.

COMAS, Carlos Eduardo Dias. Entrevista. Aqutexto. setembro de 2001.

Disponível em: http://www.ufrgs.br/propar/publicacoes/ARQtextos/PDFs_

revista_2/2_Um%20depoimento%20-%20Comas.pdf

ESPÍNOLA, Adriano. Ciclo. Noventa anos de arte moderna. 2012.

Disponível em: http://www.academia.org.br/abl/media/Revista%20

Brasileira2072%20%20CICLO%20NOVENTA%20ANOS%20DE%20ARTE%20MODERNA.pdf. Acesso em 15 de junho de 2015.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993

ROSA, Rafael Brener. Arquitetura, a síntese das artes – um olhar sobre os pontos de contato entre arte e arquitetura na modernidade brasileira. Porto Alegre. 2005

Published

2016-07-18

How to Cite

Oliveira, R. S., & Alves, V. L. S. (2016). Modernism: architecting the “state of mind” and the identity architecture of Brazil. ARREDIA, 5(8), 97–106. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/4193

Issue

Section

Artigos