Features of the fantastic in “A noite” and “Horla”
Keywords:
Fantastic. Autodiegetic Narrator. Maupassant. Narrative.Abstract
This study analyzes the tales “A noite” and “Horla” written by Guy de Maupassant. The aim is to highlight outstanding features that may be established in the comparison of both tales, such as the role of the narrator – both autodiegetic and seized with a great fear at the end –, the function of each narrator over his narrative, and the remarkable differences between the two tales. Besides, despite of all pointed differences and without intending to diminish the contrasts, the singular similarities deserve attention. Thus, Genette’s study about the narrative and Ceserani and Todorov's theories about the Fantastic was used on this work as a basis for the discussion on focus that considers for both tales the dimension of the Fantastic belonging to the subjectivity, aspect aided by the presence of autodiegetic narrators.Downloads
References
CALVINO, Ítalo. Introdução. In: CALVINO, Ítalo (Org.). Contos fantásticos
do século XIX: o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo:
Companhia das Letras, 2004. p. 9-18.
______. (Org.). Contos fantásticos do século XIX: o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
CARPEAUX, Otto Maria. História da literatura ocidental, volume I, II, III e
IV. São Paulo: Leya, 2011.
CESERANI, Remo. O fantástico. Trad. Nilton Cezar Tridapalli. Curitiba:
Ed. UFPR, 2006.
FREUD, Sigmund. O inquietante. In: História de uma neurose infantil: (“O
homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos (1917-
. Trad. e notas Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das
Letras, 2010.
GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Ensaio de método. Trad.
Fernando Cabral Martins. Lisboa: Arcádia, 1979.
MAUPASSANT, Guy. A noite. In: CALVINO, Ítalo (Org.). Contos
fantásticos do século XIX:o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 351-355.
______. Horla (versão de 1887, definitiva). In: As grandes paixões – contos de Guy de Maupassant. Sel. e trad. de Léo Schlafman. Rio de Janeiro: Record, 2005. p. 247-277.
SEIXAS, Maria Alzira. A narrativa e o seu discurso. In: GENETTE, Gerard.
Discurso da narrativa. Ensaio de método. Trad. Fernando Cabral Martins.
Lisboa: Arcádia, 1979. p. 8-16.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à Literatura Fantástica. Trad. Maria Clara
Correa Castello. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
WEINRICH, Harald. Lete: arte e crítica do esquecimento. Trad. Lya Luft.
Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

