Features of the fantastic in “A noite” and “Horla”

Authors

  • Ana Luíza Duarte de Brito Drummond Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Fantastic. Autodiegetic Narrator. Maupassant. Narrative.

Abstract

This study analyzes the tales “A noite” and “Horla” written by Guy de Maupassant. The aim is to highlight outstanding features that may be established in the comparison of both tales, such as the role of the narrator – both autodiegetic and seized with a great fear at the end –, the function of each narrator over his narrative, and the remarkable differences between the two tales. Besides, despite of all pointed differences and without intending to diminish the contrasts, the singular similarities deserve attention. Thus, Genette’s study about the narrative and Ceserani and Todorov's theories about the Fantastic was used on this work as a basis for the discussion on focus that considers for both tales the dimension of the Fantastic belonging to the subjectivity, aspect aided by the presence of autodiegetic narrators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luíza Duarte de Brito Drummond, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais. Licenciada em Língua Portuguesa e Bacharel em Estudos Literários pela Universidade Federal de Ouro Preto.

References

CALVINO, Ítalo. Introdução. In: CALVINO, Ítalo (Org.). Contos fantásticos

do século XIX: o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo:

Companhia das Letras, 2004. p. 9-18.

______. (Org.). Contos fantásticos do século XIX: o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

CARPEAUX, Otto Maria. História da literatura ocidental, volume I, II, III e

IV. São Paulo: Leya, 2011.

CESERANI, Remo. O fantástico. Trad. Nilton Cezar Tridapalli. Curitiba:

Ed. UFPR, 2006.

FREUD, Sigmund. O inquietante. In: História de uma neurose infantil: (“O

homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos (1917-

. Trad. e notas Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das

Letras, 2010.

GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Ensaio de método. Trad.

Fernando Cabral Martins. Lisboa: Arcádia, 1979.

MAUPASSANT, Guy. A noite. In: CALVINO, Ítalo (Org.). Contos

fantásticos do século XIX:o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 351-355.

______. Horla (versão de 1887, definitiva). In: As grandes paixões – contos de Guy de Maupassant. Sel. e trad. de Léo Schlafman. Rio de Janeiro: Record, 2005. p. 247-277.

SEIXAS, Maria Alzira. A narrativa e o seu discurso. In: GENETTE, Gerard.

Discurso da narrativa. Ensaio de método. Trad. Fernando Cabral Martins.

Lisboa: Arcádia, 1979. p. 8-16.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à Literatura Fantástica. Trad. Maria Clara

Correa Castello. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

WEINRICH, Harald. Lete: arte e crítica do esquecimento. Trad. Lya Luft.

Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

Published

2015-07-03

How to Cite

Drummond, A. L. D. de B. (2015). Features of the fantastic in “A noite” and “Horla”. ARREDIA, 4(6), 25–41. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/3342

Issue

Section

Artigos