CDA and advertising discourse: an analysis of the advertisements of language franchises
Keywords:
English. Discourse. Advertisement.Abstract
English has been considered an international language (PENNYCOOK, 1994, CRYSTAL, 1997) due to the current search for information and to the need for global communication. As a consequence, this language has assumed the category of product being sold and becoming an object of desire and consumption nowadays (RAJAGOPALAN, 2003; LACOSTE; RAJAGOPALAN, 2005). In order to satisfy this need and its consumer public, several franchises emerged to allow learners the contact with the language, investing heavily in advertising through multiple genres (BAKHTIN, 1997; SWALES, 1999). To attract customers, franchises resort to hegemonic (GRAMSCI, 1988, 1995) and ideological practices (THOMPSON, 1995) to manipulate consumers, favoring the sustenance of power through the advertising discourse (MAGALHÃES, 2005). Given this reality, we intend to analyze the advertisements of five language franchises regarding the teaching and learning of English, aired in 2013. Aiming at a critical analysis, we will use the contributions of Critical Discourse Analysis proposed by Fairclough (2003), supported by Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY, 1985). The analysis of advertisements confirms a hegemonic capitalist discourse of English as a necessity, as a consumer product that leads to social mobility, ensuring the success of who owns it, what empowers potential consumers of the language, providing them social acceptance and marginalizes other subjects. Advertisement not only reflects the current context, but also produces it.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes,
(Trad. de Paulo Bezerra).
CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in Late
Modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh
University Press, 1999.
CRYSTAL, David. English as a global language. Cambridge: Cambridge
University Press, 1997.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança Social. Brasília: Editora UNB,
(Trad. de Izabel Magalhães).
______. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London:
Routledge, 2003.
GRAMSCI, Antonio. A Gramsci reader: selected writings 1916-1935.
FORGACS. D. (org.) London: Lawrence and Wishart, 1988.
______. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
GRIOGORYAN, Anna. KING, John Mark. Adbusting: critical media
literacy in a multi-skills academic writing lesson. English Teaching Forum.
Vol. 46, n. 4, 2008. p 2-9.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. An introduction to functional
grammar. London: Hodder Arnold, 1985.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Trad. Adail U. Sobral e Maria Stela Gonçalves. 9. ed.
São Paulo: Edições Loyola, 2000.
LACOSTE, Yves (org.); RAJAGOPALAN, Kanavillil. A geopolítica do inglês:
Parábola, 2005.
MAGALHÃES, Izabel. Análise do discurso publicitário. Revista da
ABRALIN. v. 4 n. 1 e 2, p. 231-260, 2005.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de linguística aplicada. Campinas:
Mercado de Letras, 1996.
PENNYCOOK, Alastair. The cultural politics of English as an international
language. London: Longman, 1994.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma lingüística crítica. São Paulo:
Parábola, 2003.
RESENDE, Viviane de Melo, RAMALHO, Viviane. Análise de discurso
crítica. São Paulo: Contexto, 2006.
RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso (para
a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes Editores,
SWALES, John. Genre analysis: English in academic and research settings.
Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
TAVARES, Fred. Discurso publicitário e consumo: Uma análise crítica. Rio de Janeiro: E-papers Serviços Editoriais Ltda, 2005. Disponível em
http://www.fredtavares.com.br/discurso_publicitario.htm. Acesso em:
mar. 2013, 16: 36: 20.
THOMPSON, John Brookshire. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis:
Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

