What can a marked-body in the school?

Authors

  • Paola Judith Amaris Ruidiaz Universidade Estadual Paulista , campus Rio Claro
  • Roger Miarka Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Rio Claro

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v12i31.8352

Keywords:

Philosophies of difference. Cartography. Marks. Narrative. Mathematics education.

Abstract

ABSTRACT: This article announces and enunciates the concept of marked-body, to shed light on the marks that can be realized in the bodies in the middle of different devices. In particular, it focuses on the device School and teachers to reflect on the subject "body and education", proposing to think What can a marked-body in the School? How to mobilize and produce other marks to increase the power of acting? In order to do so, it was assumed a cartographic practice  to produce a map that could expose, fracture and problematize relations of power that constitute the School itself towards a sensitive experience with a group of teachers,  in the middle of two meeting spaces, the first organized by the School, the second one organized by the first author of this article. The written production of this article assumed a hybrid policy of writing, in which Spanish and Portuguese are part of a same composition, as it is understood that this form would give vent to the affections that asked for passage. As results, the marked-body is seen as constituted towards narratives of modernity, whose marks can be used to transgress them, by thinking of it as an epicenter of experience that can produce other marks, that allow the existence and the flow of differences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARIS, P. J.; MIARKA, R. Escrita-Corpo-Experiência e Literatura: que pode o escrever na pesquisa?, 2018, (no prelo).

AUGÉ, M. Los no lugares: espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa, 1993.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (2015). Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 12 Março. 2015.

CERTEAU, M. La invencion de lo cotidiano. Universidad iberoamericana A. C: Mexico, 2007.

CORTÁZAR, J. Rayuela. Buenos Aires: Alfaguara, 2015. 626 p.

COUTO, M. Antes de nascer o mundo. São Paulo: companhia das letras, 2009. 277 p.

D’AMBROSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.1,p. 99-120. 2005.

DELEUZE, G. Foucault. Tradução Claudia Sant´Anna Martin. São Paulo: Editora Brasiliense, 2005.

DELEUZE, G. Diferença e Repetição. 2. ed. revis. e atual. Tradução L. Orlandi; R. Machado. São Paulo: Graal, 2006.

DELEUZE, G. Proust e os signos. (A. C. Piquet & R.Machado, Trads). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

DELEUZE, G. ¿Qué es un dispositivo?. In: Michael Foucault, filosofo. Barcelona: Gedisa, 1990, 155-161 p. Tradução de Wanderson Flor do Nascimento. In:http://escolanomade.org/pensadores-textos-e-videos/.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs - Capitalismo e Esquizofrenia. V.1. Rio de Janeiro: Ed.34, 1995.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Peter Pál Pelbart ; Janice Caiafa. V. 5. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. Tradução E.A. Ribeiro. São Paulo: Escuta,1998.

DE SOUZA, A.C.C. O que pode a Educação Matemática? In: Linha Mestra (Associação de Leitura do Brasil). v.28, p.211-215, 2013.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT, M. Hermenéutica del sujeto. Madrid: Ediciones de la piquera, 1994.

LISPECTOR, C. Água viva. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1994.

MERLEAU-PONTY, M. Olho e o Espírito. 9a edição. Lisboa: Nova veja, 2015. 80 p.

NIETZSCHE, F. A Gaia Ciência. Tradução P.C Souza. São Paulo: Companhia das Letras. 2001.

NIETZSCHE, F. Vontade de Potência. Tradução Antonio Carlos Braga, Ciro Mioranza. São Paulo: editora escala, 2010.

ORLANDI, L.B.L. Deleuze. In: PECORARO, R. (Org.), Os Filósofos – Clássicos da Filosofia. Petrópolis: Editora Puc-Rio e Editora Vozes, v.3, p. 256-279, 2009.

PASSOS, E; BARROS, R. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E; KASTRUP, V; ESCÓSSIA, L. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 17-31.

PASSOS, E; KASTRUP, V. Sobre a validação da pesquisa cartográfica: acesso à experiência, consistência e produção de efeitos. Revista Fractal, v. 25, n. 2, p. 391-414, Maio/Ago. 2013.

PELBART, P. P. Como viver só. Catálogo da 27ª Bienal de São Paulo, 2008.

RANCIÈRE, J. Política da Escrita. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. 256 p.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 1989.

ROLNIK, S. Pensamento, corpo e devir Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. In: Cadernos de Subjetividade. PUC/SP. SP, v.1 n. 2, p. 241-251, Set./Fev. 1993.

ROLNIK, S. Cartografia, ou de como pensar com o corpo vibrátil. 1987. Disponivel em: http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/pensarvibratil. pdf.

ROLNIK, S. À sombra da cidadania: alteridade, homem da ética e reinvenção da democracia. Boletim de Novidades, Pulsional - Centro de Psicanálise,, 1992. Disponível em: http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/homemetica.pdf. Acesso em 16 de fevereiro 2017.

SPINOZA, B. ÉTICA. Demostrada según el orden geométrico. Madrid: Editora Nacional, 1980.

VIGNALE, S. Prefacio para uma política de la escritura. In: CALLAI, C; RIBETTO, A. (Org). Uma outra escrita acadêmica: Ensaios, Experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.p. 68-75.

VILELA, E. Do corpo Equívoco. Braga/Coimbra: Angelus Novus, 1998.

VILELA, E. Silêncios tangíveis. Corpo, resistência e testemunho nos espaços contemporâneos de abandono. Porto: Edições Afrontamento, 2010.

VILELA, E. Michel Foucault, uma filosofia analítica do poder: marcas, sinais e traços do silencio. In: CLARETO, S; FERRARI, A. (Org). Foucault, Deleuze & Educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013. p. 81-104.

Published

2018-12-12

How to Cite

Ruidiaz, P. J. A., & Miarka, R. (2018). What can a marked-body in the school?. Raído, 12(31), 105–129. https://doi.org/10.30612/raido.v12i31.8352

Issue

Section

CALEIDOSCORPO: AS LUMINOSIDADES QUE TRANSVÊEM O CORPO