Constructions and identity conceptions in Antioquia (Colombia) at the beginning of the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v14i34.11080

Keywords:

Art paint. Identity. Antioquia. Francisco Antonio Cano. Luis Eduardo Vieco.

Abstract

This article makes a reflexive approach to identity constructions and conceptions in Antioquia (Colombia) during the first decades of the twentieth century, from two artworks: Horizontes (1913) and Pareja Campesina (1939), by Francisco Antonio Cano and Luis Eduardo Vieco respectively. From the works of these Antioquenian painters, we seek to understand how they dialogue with the discussions held in the first half of the 20th century about the Antioquia identity. It is about investigating how these artists collaborate with the elaboration, affirmation and reaffirmation of a certain regional identity during the mentioned years.

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Author Biographies

Maria Isabel Giraldo Vasquez, Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín

Diseñadora Industrial, especialista en diseño de empaques, envases y embalajes y Magister en Historia. Actualmente se desempeña como docente- investigadora en el departamento de diseño del  Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín, en Colombia. Hace parte del grupo de investigación de diseño y coordina un semillero en Cultura Material.

Fabiana Francisca Macena, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Viçosa (licenciatura e bacharelado, 2008), mestrado em História pela Universidade de Brasília (2010) e doutorado em História pela Universidade de Brasília (2015). Realizou pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Mato Grosso (PPGHIS/UFMT), sob a supervisão da profa. Dra. Ana Maria Marques (2016). Atualmente é professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Tem experiência na área de História, atuando principalmente nos seguintes temas: Brasil Império, práticas abolicionistas, resistência escrava, história das mulheres, gênero e ensino de História.

Julián Fernando Durango Gómez, Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín

Diseñador Industrial. Especialista en Gestión en Ecodiseño de Productos, magister en Desarrollo de proyectos de innovación y productos y magister en sostenibilidad. Actualmente es el jefe de oficina del departamento de Diseño del Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín, Colombia. Ha sido docente en diversas instituciones de la ciudad, siempre en áreas relacionadas al diseño gráfico, industrial, visual. 

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Published

2020-07-16

How to Cite

Vasquez, M. I. G., Macena, F. F., & Gómez, J. F. D. (2020). Constructions and identity conceptions in Antioquia (Colombia) at the beginning of the 20th century. Raído, 14(34), 210–224. https://doi.org/10.30612/raido.v14i34.11080

Issue

Section

Contemporary culture studies and i (n) dentities: Brazilian and South American interfaces