Writing with People in It: a Device for Teaching Writing to Heritage Speakers

Authors

  • Luciana Graca IPVC-ESE

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18214

Keywords:

meaningful writing, heritage language, Portuguese

Abstract

This contribution presents the overall writing component of a Portuguese language program for a class - which we taught - of heritage Portuguese speakers at an institution of higher education in North America. More specifically, this component asked the students to produce written texts that were considered by the class to be significant. Our focus will be on so called personal texts, exploring the potential of meaningful writing; namely, stimulating both a greater immersion in the writing process itself and a reflection on one’s own identity as a writer (and speaker) of Portuguese, in the host society.

Downloads

References

Aguilar, L. Método de comunic-ação para o ensino e aprendizagem do português língua estrangeira. In José Pedro Ferreira & Manuela Marujo (eds.), Ensinar português nas universidades da América do Norte, 2010, pp. 133-142. Toronto: Department of Spanish & Portuguese/Instituto Camões.

Barbeiro, L.; Pereira, L. & Carvalho, J. Writing at Portuguese Universities: Students’ Perceptions and Practices. Journal of Academic Writing, 5(1) 2015, 74–85. DOI: https://doi.org/10.18552/joaw.v5i1.169

Bartolomé, L., & Macedo, D. (Mis)educating Mexican Americans through language. In T. Huebner & K. Davis (eds.), Sociopolitical perspectives on language policy and planning in the USA , 1999, pp. 223-241. Philadelphia: John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/sibil.16.16bar

Bork, A. V. B.; Bazerman, C.; Correa, F. P. P.; Cristóvão, V. L. L.. Mapeamento das iniciativas de escrita em língua materna na educação superior: resultados preliminares. Prolíngua, 9, 2-14, 2014.

Camps, A.. Escribir e aprender a escribir. Aula de Innovación Educativa, 175, 10-14, 2008.

Cardoso, I. A relação com a escrita extra-escolar e escolar. Um estudo no Ensino Básico. 2009. Aveiro: Universidade de Aveiro.

Cardoso, I. Experiências didáticas com a escrita em PLNM: questionando vias de promoção de (des)envolvimento. In: Maria Luisa Ortiz Alvarez e Luís Gonçalves (org.), O Mundo do Português e o Português no mundo afora: especificidades, implicações e ações 2016, pp. 427-471. São Paulo: Pontes.

Cardoso, I.; Lopes, C. G.; Pereira, L. Á.; Ferreira, J.. A relação com a escrita ao longo da escolaridade básica: imagens fixadas ou flexíveis? Contributos do grupo ProTextos. APP, Palavras - revista em linha, 2, 35-54, 2019. DOI: https://doi.org/10.61248/pel.v2i2.42

Coutinho, M. A.; Miranda, F. To describe genres: problems and strategies. In: C. Bazerman, A. Bonini, D. Figueiredo (eds.), Genre in a changing world 2009, pp. 35–55. Colorado and Indiana: Parlor Press and WAC Clearinghouse. DOI: https://doi.org/10.37514/PER-B.2009.2324.2.03

Dodman, M. J.; Cardoso, I.; Tavares, V. (no prelo). Communicating and Understanding the Other through Experiential Education: Portuguese Language and Culture in Toronto. In M. Jeon, M. Figueredo, F. Carra-Salsberg (eds.), Globally Informed Design and Praxis in Languages, Literatures and Linguistics Curricula.

Flores, Cristina. Português Língua Não Materna. Discutindo conceitos de uma perspetiva linguística. In R. Bizarro, M. Moreira, & C. Flores (orgs.), Português língua não materna: investigação e ensino, 2013, pp.35-46. Lisboa: Lidel.

Gontijo, V. . Motivation and Attitudes in Portuguese Classes. In José Pedro Ferreira & Manuela Marujo (eds.), Ensinar Português nas Universidades da América do Norte/Teaching Portuguese in North American Universities pp. 2010a, 59-67. Toronto: Department of Spanish and Portuguese/Instituto Camões.

Gontijo, V. The Role of Heritage, Attitudes and Motivation among Learners of Portuguese. 2010b, M.A. thesis. North Dartmouth, MA: University of Massachusetts Dartmouth.

Graça, L. & Pereira, L. Á. O papel transformador das ferramentas didáticas nas práticas de ensino e no objeto ensinado: o caso da escrita do artigo de opinião. Contrapontos, 15 (1), 2015, 17-32. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v1n1.p17-32

Graça, L. O papel das ferramentas didácticas nas práticas docentes de escrita. 2010. Tese de doutoramento europeu. Aveiro: Universidade de Aveiro.

Graça, L., Pereira, L. Á., & Dolz, J. Resistências e obstáculos na formação contínua de professores: um estudo de caso sobre o ensino da escrita em diferentes disciplinas. Estudos Linguísticos/ Linguistics Studies, 2014, pp. 261-282.

Hanauer, D. Meaningful literacy: writing poetry in the language classroom. Language teaching, 45 (1), 2011, 105-115. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444810000522

Loureiro-Rodríguez, Verónica Meaninful writing in the heritage language class: a case study of heritage learners of Spanish in Canada. L2 journal, 5,2013, 43-58. DOI: https://doi.org/10.5070/L25116137

Melo-Pfeifer, S. Português como Língua de Herança: Que Português? Que Língua? Que Herança?. Domínios da Linguagem, 12 (2), 2018, 1161-1179. DOI: https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-18

Melo-Pfeifer, Sílvia . Didática do Português Língua de Herança. Lisboa: Lidel, 2016.

Pavlenko, A. Autobiographic narratives as data in applied linguistics. Applied Linguistics, 28 (2), 2007, 163-188. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amm008

Pereira, L. Á., Aleixo, C., Cardoso, I. & Graça, L. The teaching and learning of writing in Portugal: the case of a research group. In C. Bazerman, R. Krut, K. Lunsford, S. McLeod, S. Null, P. M. Rogers & A. Stansell (eds.), Traditions of Writing Research, 2010, pp. 58-70. UK, Oxford: Routledge.

Pereira, Luísa Álvares; Graça, Luciana; Marques, Vera Rute; Cardoso, Inês. Country Report: Portugal. In Otto Kruse, Madalina Chitez, Brittany Rodriguez, Montserrat Castelló, Exploring European Writing Cultures: Country Reports on Genres, Writing Practices and Languages Used in European Higher Education. Zurich University of Applied Sciences: Working Papers in Applied Linguistics, 10, 2016, 163-178.

Polinsky, M. Heritage Language Narratives. In D. Brinton, O. Kagan, S. Barckus (eds.), Heritage Language Education: a new field emerging, 2007, pp. 149-164. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315092997-11

Ribeiro, A. P. T. C. O ensino-aprendizagem do português no Canadá: um contributo para a sua promoção. 2019. Lisboa: Universidade Aberta.

Schneuwly, B. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas Pontes Editores, 2004.

Silva, G. Heritage language learning and the Portuguese subjunctive. Portuguese Language Journal, 3, 2008, Fall. URL: http://www.ensinoportugues.org/wp-content/uploads/2011/05/HLSubjunctivePLJSilva.pdf

Silva, G. V. Maintaining (?) Portuguese in Southeastern Massachusetts. In José Pedro Ferreira & Manuela Marujo (eds.), Ensinar português nas universidades da América do Norte, 2010, pp. 69-81. Toronto: Department of Spanish & Portuguese/Instituto Camões.

Siopa, C., & Pereira, L. Á. Escrever português como segunda língua: perceções e experiências de aprendizagem de estudantes universitários. Indagatio Didactica, 9 (4), 2017, 351–366.

Souza, A.; Lira, C. (orgs). O POLH na Europa – Português como Língua de Herança. Londres: JN Paquet Books.

Statistics Canada (2017). Canadian diversity and multilingualism in Canadian homes. Ottawa: Industry Canada. 2017. Retirado de http://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/as-sa/98-200-x/2016010/98-200-x2016010-eng.cfm

Tavares, A. Ensino-aprendizagem do Português como Língua Estrangeira. Lisboa: Lidel, 2008.

Van Deusen-Scholl, N. Toward a Definition of Heritage Language: Sociopolitical and Pedagogical Considerations, Journal of Language, Identity & Education, 2 (3), 2003, 211-230. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327701JLIE0203_4

Published

2024-12-15

How to Cite

Graca, L. (2024). Writing with People in It: a Device for Teaching Writing to Heritage Speakers. Raído, 18(46), 398–415. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18214

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching