The instruments for teaching work

the production of didactic sequences in the pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v16i40.16388

Keywords:

didactic sequences, psychological instruments, teacher education, Pedagogy

Abstract

To carry out the teaching work, the teacher uses various artifacts such as prescription documents from higher levels, textbooks and materials shared by other colleagues. However, such artifacts do not always become instruments effectively appropriated by the teachers to develop their practice, because the teachers cannot always take part in the production of such materials and/or cannot understand the principles or the internal logic that support them. Research on teaching work has indicated the importance of teachers having the opportunity to appropriate the instruments, in order to work with their students and also helping them to build the necessary instruments for their social interaction. Based on these assumptions, this article has the aim to discuss about two experiences that have the aim to improve the linguistic formation in two curricular components of a Pedagogy course at a private university in the state of São Paulo. In theses experiences, at first, the focus was the production of didactic sequences (DS) of various textual genres chosen by the undergraduate students and, secon[1]dly, the elaboration of just one part of a didactic sequences (DS). To guide the reflections and the didactic work, the theoretical-methodological framework of sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999, 2019) was assumed in its articulations with Vygotsky´s Social Interactionism, in addition to the discussions of the Language Didactics of Sneuwly and Dolz (2004), especially regarding to issues of didactic engineering and language capacities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMIGUES, R. L’enseignement comme travail. In: BRESSOUX, p. (Ed.) Les stratégies d’enseignement en situation d’interaction. Note de synthèse pour Cognitique. Paris: Programme Ecole et Sciences Cognitives, 2002. p. 243-262.

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (Org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-54.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso: 15 jan. 2022. BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem: discurso e desenvolvimento humano. Tradutoras Anna Rachel Machado. e Malu Matêncio. Campinas: Mercado de Letras. 2009.

BRONCKART, J. P. Os gêneros de texto, quadros organizadores da “verdadeira vida” dos signos. In: BRONCKART, J-P; BULEA-BRONCKART, E. As unidades semióticas em ação: estudos linguísticos na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo. Tradutoras Eliane Lousada, Luzia Bueno e Ana Maria de Mattos Guimarães. Campinas: Mercado de Letras. 2017. p. 37 - 50 .

BULEA BRONCKART, E, BRONCKART, J. P. Les conditions d’exploitation de l’analyse des pratiques pour la formation des enseignants. In: Linguarum Arena, 2010, vol. 1, n° 1, p. 43-60. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37285.

CLOT, Y. Funções psicológicas do trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

COPPOLA, A.; DOLZ, J. Ensinar o debate regrado sobre as (des) igualdades entre os sexos no primário: evolução da distribuição da fala entre os (as) participantes. Revista Linha D’Água (On Line), v. 33, n. 2, 2020. p. 19-38.

DOLZ, J. As atividades e os exercícios de língua: uma reflexão sobre a engenharia didática. Revista Delta. São Paulo, v. 32, n. 1, 2016. p. 237-260 http://dx.doi. org/10.1590/0102-4450321726287520541.

DOLZ, J. Ensinar a língua portuguesa: da sequência didática ao(s) itinerário(s) de ensino. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DO INTERACIONISMO SOCIODISCURSIVO, 4. ed, Porto Alegre: UNISINOS, 2019.

DOLZ, J.; PASQUIER, A.; BRONCKART, J. P. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Ètudes de Linguisti ques Appliquée, 1993. p. 23-37.

DOLZ, J. Gêneros textuais orais: inovações para o ensino na educação básica. Disponível em: . Acesso em 20 out. 2020 DOLZ, J.; LACELLE, N. L’innovation en didactique: de la conception à ‘évaluation de dispositifs. La Lettre de l’AIRDF. Genève, n. 62, 2017. p. 5-9.

DOLZ, J.; LIMA, G.; ZANI, J. B. Itinerário para o ensino do gênero fábula: a formação de professores em um minicurso. Revista Textura. v. 22, n. 52, out-dez 2020. p. 1-25.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradutoras Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. 2ª ed. Campinas: Mercado de letras, 2010.

DOLZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Tradução Fabrício Decândio e Anna Rachel Machado - Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

FRIEDRICH, J. Lev Vygotsky: mediação, aprendizagem, desenvolvimento. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

GATTI, B. A. Professores do Brasil: novos cenários de formação / Bernardete Angelina Gatti, Elba Siqueira de Sá Barretto, Marli Eliza Dalmazo Afonso de André e Patrícia Cristina Albieri de Almeida. – Brasília: UNESCO, 2019.

GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula: leitura e produção. 2. ed. Cascavel: ASSOESTE, 1985.

MACHADO, A. R. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. de M; MACHADO, A. R; COUTINHO, A. (Org.). O interacionismo sociodiscursivo. Campinas, Mercado de Letras, 2007. p. 77-97.

MACHADO, A.R. & LOUSADA, E. A apropriação de gêneros textuais pelo professor: em direção ao desenvolvimento pessoal e à evolução do “métier”. In: Revista Linguagem em (Dis)curso. V.10, n.3, p 619-633. Palhoça/SC. 2010.

MORETTO, M. Aula de português: um espaço para o dialogismo. Leitura: Teoria e Prática, v. 27, n. 53, 2009.

PIMENTA, S. G. et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação do professor polivalente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.43, n.1, p. 15-30, 2017.

SAUJAT, F. Ergonomie de l’activité enseignante et développement de l’expérience professionnelle: une approche clinique du travail du professeur. Tese de doutorado, Universidade Aix-Marseille, 2002.

SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, A. R. (Org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 3-34.

SAVIANI, D. A Pedagogia Histórico-Crítica, as Lutas de Classe e a Educação Escolar. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 25-46, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/ view/9697/7085. Acesso em: 02 abr. 2022.

SAVIANI, D. Pedagogia: O espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/6MYP 7j6S9R3pKLXHq78tTvj/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15 jan. 2022.

SCHNEUWLY, B. Palavras e ficcionalização: um caminho para o ensino da linguagem oral. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradutoras Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. 2ª ed. Campinas: Mercado de Letras. 2010, p. 109-124.

SOLÉ, I. Estratégias de Leitura. Artmed, 6 ed., Porto Alegre, 1998. VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradutoras Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34. 2018.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998

Published

2022-09-30

How to Cite

Bueno , L. ., Zani , J. B., & Jacob , A. E. . (2022). The instruments for teaching work: the production of didactic sequences in the pedagogy course. Raído, 16(40), 292–321. https://doi.org/10.30612/raido.v16i40.16388

Issue

Section

Formação de professoras de Português na Licenciatura em Pedagogia: olhares da LA