DIDATIC MODEL OF PETITION

INSTRUMENT FOR THE DEVELOPMENT AND EXERCISING CITIZENSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18430

Keywords:

petition, textual genre, didactic model, didactic instrument

Abstract

The article describes research results (XXX, 2020), carried out with students completing high school, which investigates the potential of the petition genre for developing language skills, assimilating scientific concepts and exercising civic practices. The research is based on Historical-Cultural Psychology (Vigotski, 1991, 2009), on the notion of textual genre as an instrument that promotes learning and development (Schneuwly, 1994) of language capabilities (Dolz, Pasquier, Bronckart, 1993) related to categories of textual analysis (Bronckart, 2009). The production of research data was guided by Didactic Engineering, through the didactic modeling of genres (De Pietro And Schneuwly, 2003; Schneuwly and Dolz, 2004), and the organization of a Didactic Sequence (Dolz, Noverraz and Schneuwly, 2004). The results revealed that the genre instrumentalizes the appropriation of scientific concepts, allows advances in students' action and discursive capabilities. Furthermore, it allows situations extracted from empirical reality to be linked to more complex intellectual elaborations required by these social practices.

Downloads

Author Biographies

Thaís Cavalcanti dos Santos, UNESP

Doutoranda em Estudos Linguísticos no Ibilce/ Unesp, câmpus de São José do Rio Preto.

Rosa Maria Manzoni, UNESP

Docente da Unesp- Bauru

References

ARAÚJO, Patrícia Silva Rosas; VITORINO, Monique Alves. Gêneros que circulam nos ambientes virtuais: uma proposta de reflexão e análise. In: IV SIMPÓSIO NACIONAL DE LINGUAGENS E GÊNEROS TEXTUAIS. Anais...Campina Grande (PB), abril, 2017. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/revistas/sinalge/trabalhos/TRABALHO_EV066_MD1_SA6_ID714_12032017220016.pdf. Acesso em: 31 jan. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 31 jan. 2019.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo.

Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2 ed. 1. reimp. São Paulo: Educ, 2009.

DE PIETRO, Jean-François, SCHNEUWLY, Bernard. Le modèle didactique du genre: unconcept de l'ingénierie didactique. Recherches en didactiques. Les Cahiers Théodile, n. 3, p. 27-52, 2003. Acesso em: 12 maio 2019.

DOLZ, Joaquim. As atividades e os exercícios de língua: uma reflexão sobre a engenharia didática. DELTA, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 237-260, abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4450321726287520541

44502016000100237&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 01 jun. 2018.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B.. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Tradução e Organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 81-108.

DOLZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F.R., Produção escrita e dificuldades de aprendizagem, Campinas: Mercado de Letras, 2010.

DOLZ-MESTRE, Joaquim; PASQUIER, A.; BRONCKART, Jean-Paul. L'acquisition des discours: émergence d'une compétence ou apprentissage de capacités langagières diverses?. In: Etudes de linguistique appliquée, 1993, n° 92, p. 23-37. Disponível em: https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37333. Acesso em: 08 jan 2020.

FERREIRA, Maria Luiza Maciel; SOUZA, Josefa Adriana Cavalcante Ferro. Argumentação e poder: o gênero abaixo-assinado como exercício da cidadania. In: EDUCERE. XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Anais... PUCPR, Curitiba (PR), 2017. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23735_12710.pdf Acesso em: 12. maio 2019.

FRIEDRICH, Janette. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Uma leitura filosófica e epistemológica. Tradução do francês de Anna Rachel Machado e Eliane Gouvêa Lousada. Apresentação de Ana Luiza B. Smolka. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação: a nova retórica. Trad. Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 2 ed. São Paulo, Martins Fontes, 2005.

Santos, C., T. Do diário ao abaixo-assinado: transição entre mundos discursivos e capacidades de linguagem na progressão da aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Docência para a Educação Básica). Faculdade de Ciências. Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru (SP), 2020, Disponível em https://repositorio.unesp.br/handle/11449/192439 .

SCHNEUWLY, Bernard. Contradiction and Development: Vygotsky and Paedology. European Journal of Psychology of Education. LSPA, vol. IX, n° 4, p. 281-291, 1994. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/23420124. Acesso em: 20 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03172901

Schneuwly, Bernard. Palavra e ficcionalização: um caminho para o ensino da linguagem oral. In DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Tradução e Organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 109-124.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Tradução e Organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 61-78.

UNICAMP Vestibular 2019. Comissão Permanente para os Vestibulares. Provas Comentadas. Disponível em: http://www.comvest.unicamp.br/wp-content/uploads/2019/08/Reda%C3%A7%C3%A3o-2019.pdf. Acesso em: 20 jul. 2019.

VIGOTSKI. L.S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

______. A formação social da mente. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2024-12-15

How to Cite

Santos, T. C. dos, & Manzoni, R. M. (2024). DIDATIC MODEL OF PETITION: INSTRUMENT FOR THE DEVELOPMENT AND EXERCISING CITIZENSHIP. Raído, 18(46), 87–103. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18430

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching