National policies for brazilian special education between 1994 and 2023: different proposals; constant challenges
DOI:
https://doi.org/10.30612/videre.v16i35.17510Keywords:
Special education, educational policy, disabilityAbstract
The aim of this article is to analyze the different national policies proposed for Special Education and to identify persistent challenges to the educational care of students with disabilities, global development disorders and high abilities. In dialogue with the literature in the field of Special Education, methodological procedures were used to consult the guiding documents for Special Education policy between 1994 and 2023, some of which are still under discussion. The drafting of a national Special Education policy should be the result of mature analysis and discussion, based on a Reference Document, with popular involvement, representative bodies of organized civil society, through Municipal and/or Intermunicipal, State and National Conferences on Education and the Rights of People with Disabilities, situations in which the proposals would receive greater attention from groups of people with disabilities and their families, researchers, specialists and the general population.
Downloads
References
BEZERRA, G. F. Política nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva: por uma (auto)crítica propositiva. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24342, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.24342. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342. Acesso em: 16 set. 2021.
BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em 23 maio 2021.
BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Edcuação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizagem ao Longo da Vida. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/d10502.htm. Acesso em 13 de agosto de 2023.
BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Estabelece o Plano Nacional de Educação. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm >. Acesso em: 19 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial: livro 1/MEC/SEESP. Brasília, 1994. Disponível em: https://inclusaoja.files.wordpress.com/2019/09/polc3adtica-nacional-de-educacao-especial-1994.pdf. Acesso em 14 de agosto de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso em: 19 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizagem ao Longo da Vida. Brasília, 2020. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/arquivos/2020/11/12/politica-nacional-de-educacao-especial-2020/@@download/file#:~:text=Na%20concep%C3%A7%C3%A3o%20da%20PNEE%202020,tornar%20um%20espa%C3%A7o%20educacional%20inclusivo. Acesso em: 13 de agosto de 2023.
BRASIL. MEC/SEESP. Ministério da Educação. Sala de recursos Multifuncionais: Espaço para Atendimento Educacional Especializado. Brasília, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Marcos políticos-legais da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial. Brasília: SEESP, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL. Presidência da República. Lei n° 11.494, de 20 de junho de 2007, que Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB e dá outras providências. Brasília, 2007.
BRASIL. Projeto de Lei nº 3035, de 01 de junho de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2254205. Acesso em 25 de agosto de 2023.
BUENO, J. G. S. Educação Especial Brasileira: questões conceituais e de atualidade. São Paulo: EDUC, 2011.
CARDOSO, F. L. DE M.; MARTÍNEZ, S. A. A Campanha Nacional de Educação dos Cegos: uma leitura a partir da imprensa jornalística dos anos 1960 e 1970. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. e051, 2019.
GARCIA, R. M. C.; MICHELS, M. H. A política de educação especial no Brasil (1991-2011): uma análise da produção do GT15 - educação especial da ANPED. Revista Brasileira de Educação Especial [online]. 2011, v. 17, n. spe1, pp. 105-124. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400009>.Acesso em: 10 ago. 2022.
GARCIA, R. M. C. Políticas públicas de inclusão: uma análise do campo da educação especial brasileira. 2004. 227 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Rev. Em Aberto. INEP/MEC, nº 60, 1993.
INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica: 2019. Brasília, 2019.
JANNUZZI, G. M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2017.
JANNUZZI, G. M. Algumas concepções de educação do deficiente. Rev. Bras. Cienc. Esporte. Campinas, 25(3), 9-25, 2004.
KASSAR, M. C. M. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista [online]. 2011, n. 41. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300005>. Acesso em: 15 ago. 2022.
MACHADO, E. M.; VERNICK, M. G. L. P. Reflexões sobre a política de educação especial nacional e no estado do Paraná. Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 2, p. 49-67, 2013.
MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de politicas educacionais. Educação e Sociedade. Campinas, v.27, n.94, p.47-69, jan/abr.2006. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 set. 2021.
MAZZOTTA, M. J. S. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MENDES JUNIOR, E.; TOSTA, E. I. L. 50 anos de políticas de Educação Especial no Brasil: Movimentos, avanços e retrocessos. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. 9. 2012, Anais da IX ANPED de Caxias do Sul. Caxias do Sul: UCS, 2012.
NIRJE, Bengt. How I came to organized the Normalization Principle, 1999. In: FLYNN, Robert John; LEMAY, Raymond A. A quarter-century of normalization and social role valorization: Evolution and impact. University of Ottawa Press, 1999.
PLETSCH, M. D. A dialética da inclusão/exclusão nas políticas educacionais para pessoas com deficiências: um balanço do governo Lula (2003-2010) Revista Teias. Rio de Janeiro, v. 12, n. 24, p. 39-55 jan./abr. 2011.
PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em Revista [online]. 2009, n. 33, pp. 143-156. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000100010>. Acesso em: 27 jan. 2021.
PLETSCH, M. D.; SOUZA, F. F. de. Educação comum ou especial? Análise das diretrizes políticas de Educação Especial brasileiras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp2, p. 1286–1306, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16iesp2.15126.Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15126. Acesso em: 14 set. 2021.
PRIETO, R.G. Políticas de inclusão escolar no brasil: sobre novos/velhos significados para educação especial. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A. (Orgs.). Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010.
REBELO, A. S.; KASSAR, M. de C. M. Escolarização dos alunos da Educação Especial na política de educação inclusiva no Brasil. Inclusão Social, [S. l.], v. 11, n. 1, 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4079. Acesso em: 14 set. 2021.
REBELO, Andressa Santos; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Indicadores educacionais de matrículas de alunos com deficiência no Brasil (1974-2014). Estudos em Avaliação Educacional, v. 29, n. 70, p. 276-307, 2018.
ROSA, J. G. L.; LIMA, L. L. Muda o governo, mudam as políticas? O caso da política nacional de educação especial. Revista Brasileira de Educação [online]. 2022, v. 27. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270026 https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270027>. Acesso em 22 mai.2022.
SOUZA, F. F.; PLETSCH, M. D. A relação entre as diretrizes do Sistema das Nações Unidas (ONU) e as políticas de Educação Inclusiva no Brasil. Revista Ensaio: aval. pol. públ. Educ. Rio de Janeiro, v. 25, n.97, p.831-853, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.