Psychological hotline at the psychology teaching clinic of the Federal University of Grande Dourados

Authors

  • Pamela Staliano Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Márcio Alves Silveira Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Sandy Vanz Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Bruna Franco Navarro Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Keywords:

Interventional Psychodiagnosis , Unexpected , Reception

Abstract

Psychological hotline is a contemporary form of care based on a theoretical clinical framework, adapted to meet the demands of people seeking urgent psychological care. The objective of this paper is to present an experience report of an extension project combined with a specific internship proposal of the Psychology Course of the Federal University of Grande Dourados (UFGD). The psychological hotline was implemented at the psychology teaching clinic, configuring itself as the gateway to psychology services, aiming at providing prompt qualified care, welcoming the population that was referred or that sought the service spontaneously. 53 students in the final year of the Psychology Course participated in the project, from 2014 to 2017. The service is structured as follows: a) initial interviews to receive the demand; b) follow-up with interventional psychodiagnosis or guidance and listening; and, c) closing with the completion of the process, with the possibility of discharge or referral for family or individual psychotherapy, carried out at the teaching clinic itself, or for external services. It is generally understood that the Psychological On-Call Service proved to be fundamental for the adherence of patients to referrals, as well as for the training of interns, who were able to experience an alternative form of care in Psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pamela Staliano, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde (UnB); 

Docente do curso de Psicologia – FCH – UFGD -
Tutora do Programa de Educação Tutorial - PETConexões de saberes – apoio – FNDE

Márcio Alves Silveira, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Acadêmico do curso de Psicologia - FCH - UFGD

Sandy Vanz, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Acadêmica do Curso de Psicologia - FCH - UFGD

Bruna Franco Navarro, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Acadêmica do Curso de Psicologia - FCH - UFGD

References

ANCONA-LOPES, S. Psicodiagnóstico interventivo: evolução de uma prática. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

BARBIERI, V. Psicodiagnóstico tradicional e interventivo: confronto de paradigmas? Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, n. 3, p. 505-513, 2010.

CHAVES, P. B.; HENRIQUES, W. M. Plantão Psicológico: de frente com o inesperado. Psicologia Argumento, v. 26, n. 53, p. 151-157, 2008.

DOESCHER, A. M. L.; HENRIQUES, W. M. Plantão psicológico: Um encontro com o outro na urgência. Psicologia em Estudo, v. 17, n. 4, 2012.

FURIGO, R. C. P. L. et al. Plantão Psicológico: uma prática que se consolida. Boletim de Psicologia, v. 58, n. 129, p. 185-192, 2008.

MAHFOUD, M. Plantão psicológico: novos horizontes. São Paulo: Companhia Ilimitada, 1999.

MILANI, R. G.; TOMAEL, M. M.; GREINERT, B. R. M. Psicodiagnóstico Interventivo Psicanalítico. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 5, n. 1, p. 80-95, 2014.

MORATO, H. P. T. Aconselhamento psicológico centrado na pessoa. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

ORTOLAN, M. L. M.; SEI, M. B. Plantão Psicológico no Serviço-escola de Psicologia da Universidade Estadual de Londrina. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 29-35, 2016.

PAPARELLI, R.; NOGUEIRA-MARTINS, M. Psicólogos em formação: vivências e demandas em plantão psicológico. Psicologia Ciência e Profissão, v. 27, n. 1, p. 64-79, 2007.

REBOUÇAS, M. S. S.; DUTRA, E. Plantão psicológico: uma prática clínica da contemporaneidade. Revista da Abordagem Gestáltica, v. 6, n. 1, p. 19-28, 2010.

ROCHA, M. C. Plantão Psicológico e Triagem: aproximações e distanciamentos. Revista do NUFEN, v. 3, n. 1, p. 119-134, 2011.

ROSARIO, A. B.; NETO, F. K. Plantão Psicológico em uma Clínica-Escola de Psicologia: saúde pública e psicanálise. A Peste: Revista de Psicanálise e Sociedade e Filosofia, v. 7, n. 1, 2015.

ROSENBERG, R. L. Aconselhamento Psicológico Centrado na Pessoa. São Paulo: EPU, 1987.

TASSINARI, M. A.; DURANGE, W. T. Plantão Psicológico e a sua inserção na contemporaneidade. Revista NUFEN, v. 3, n. 1, p. 41-64, 2011.

TASSINARI, M.A. Plantão psicológico centrado na pessoa no contexto escolar e a promoção da saúde. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

______. A clínica da urgência psicológica: contribuições da abordagem Centrada na Pessoa e da Teoria do Caos. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2003.

WOOD, J. K. Prefácio. In: MAHFOUD, M. (Org.). Plantão psicológico: Novos horizontes. São Paulo, SP: Companhia Ilimitada, 1999, p. 7-9.

YEHIA, G. Y. Interlocuções entre o plantão psicológico e o psicodiagnóstico colaborativo. Estudos de Psicologia, v. 21, n. 1, p. 65-72, 2004.

Published

2017-12-22

How to Cite

Staliano, P., Silveira, M. A., Vanz, S., & Navarro, B. F. (2017). Psychological hotline at the psychology teaching clinic of the Federal University of Grande Dourados. RealizAção, 4(8), 33–45. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/7183

Issue

Section

Articles