PIBID-Pedagogy (UFGD) action: playful intervention at Clarice Bastos Rosa municipal school (Dourados-MS)

Authors

  • Flávia Paula Nogueira Aranda

Keywords:

Playfulness , School break , Pedagogical practice

Abstract

This article is the result of an experiment carried out at Clarice Bastos Rosa Municipal School (Dourados-MS) during the second half of 2015. The activity was developed by scholarship holders from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) under the coordination of the school's supervisor. The activity had the following objectives: to calm post-break agitation in the classroom, aiming to obtain better academic performance; and to provide students with experiences of free body movements outside the classroom, awakening learning in a playful way. The activities were developed with 2nd grade Elementary School classes, where the educational action brought benefits both to the classroom teacher and to the students participating in the activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M.A Pedagogia das diferenças. In: Pedagogia das diferenças na sala de aula.Campinas. São Paulo:Papirus, 1999.

ARANDA, M.M.O PIBID na Pedagogia: a monitoria didático-científica na formação inicial do futuro alfabetizador. In: Pesquisa e Educação para formação de professores: olhares interdisciplinares. VALENÇUELA, M.; PROENÇA, M.G.S.; TENO, N.A.C.(orgs.). 1. Ed. Curitiba, PR: CRV, 2014.

DOURADOS. Secretaria Municipal de Educação: Escola Municipal Clarice Bastos Rosa. Projeto Político Pedagógico da Escola Municipal Clarice Bastos Rosa. Dourados, MS: SEMED/ESCOLA, ANO 2012.

KISHIMOTO,T.M.Salas de aulas nasescolas infantis e o uso de brinquedos e materiais pedagógicos. 1996.

LE BOULCH, J. A educação pelo movimento: a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

LEMES, S.O.; FISBERG, M.; ROCHA, G.M.; FERRINI, L.G.; MARTINS, G.; SIVIERO, K.; ATAKA, M. A. Stress Infantil e desempenho escolar: avaliação de crianças de 1.ª a 4.ª série de uma escola pública do município de São Paulo. Revista Estudos de Psicologia.v.20 n. 1 p.20-14.jan-abr2003.

PIMENTA, S.G.; LIMA, M.S.L.Estágio e docência: diferentes concepções.Revista Poíesis. Vol.3, 20052006 p.5-24.

SILVA, A.S.; OLIVEIRA, M.C.S.; NOGUEIRA, R.M.S.Professores e crianças como sujeitos na construção da Pedagogia na Educação Infantil. In: Educação e Pesquisa no Centro-Oeste: Processos de escolarização e práticas educativas. KASSAR, M.; SILVA, F.C.T.(orgs.). Campo Grande, MS; Ed. UFMS, 2012.

ZABALA, A.A função social do ensino e a concepção sobre os processos de aprendizagem: instrumentos de análise. In: A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre:Artmed. 1998.

Published

2016-11-20

How to Cite

Aranda, F. P. N. (2016). PIBID-Pedagogy (UFGD) action: playful intervention at Clarice Bastos Rosa municipal school (Dourados-MS). RealizAção, 3(6), 31–39. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/6804

Issue

Section

Articles