Extension and continuing education of literary reading mediators – weaving a dialogue with the project “Reading Club: the people of Santa Catarina in focus”

Authors

  • Eliane Santana Dias Debus Universidade Federal de Santa Catarina
  • Simone Cristiane Silveira Cintra Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v1i1.2339

Keywords:

Extension , Educator training , Literary reading , Reader training

Abstract

In this text, we address aspects of the extension project Literary production for children and young people in Santa Catarina, in dialogue with the project “Reading Club: the people of Santa Catarina in focus” regarding the continuing education work carried out in 2011 (May to November, with a workload of 32 hours) with librarians, teachers and other education professionals from the city of Florianópolis (SC). This experience occurred in dialogue with a project already developed in this Education Network called “Reading Club: the people of Santa Catarina in focus” which aims to introduce readers of Elementary School (1st to 9th grade) to literature produced in Santa Catarina. A total of 12 teachers, 1 supervisor, 5 librarians and 1 library assistant participated in the training, covering 9 schools. We understand continued education, developed through the extension actions discussed here, as an integral and inseparable part of the reading policy adopted by the municipality of Florianópolis, in particular the mediation of literary reading in the school space through the reading of titles by authors from Santa Catarina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Santana Dias Debus, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Letras Licenciatura Português e Inglês pela Fundação Educacional de Criciúma (1991), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e doutorado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001). Professora do Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura infantil e juvenil, literatura e ensino, mediadores de leitura, leitura literária e formação de professores.

Simone Cristiane Silveira Cintra, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Graduada em Pedagogia - Habilitação em Educação Infantil, pela Unimep Universidade Metodista de Piracicaba (1993). Possui mestrado (2002) e doutorado (2010) em Educação pela Unicamp Universidade Estadual de Campinas e duas especializações na área de Arte e Educação (ECA-USP, 1994; FE-Unicamp, 1998). Atualmente realiza estágio pós-doutoral junto ao PPGE - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), desenvolvendo o projeto de pesquisa "Teatro, Literatura para a Infância e Prática Educativa: diálogo entre fazeres", sob a supervisão da professora Eliane Debus. Atuou como atriz e como professora de Educação Infantil, de Educação Artística e de Teatro na Educação Básica. Na Educação Superior, trabalhou como gestora de projeto de extensão, diretora de grupos de teatro universitário e docente em cursos de Licenciatura em Pedagogia e Arte. Em sua produção destacam-se os seguintes temas: formação de professores, memória, arte e infância, teatro, literatura para a infância.

Published

2014-03-19

How to Cite

Debus, E. S. D., & Cintra, S. C. S. (2014). Extension and continuing education of literary reading mediators – weaving a dialogue with the project “Reading Club: the people of Santa Catarina in focus”. RealizAção, 1(1), 79–92. https://doi.org/10.30612/realizacao.v1i1.2339

Issue

Section

Articles