Experience of tutoring in the teaching of learning psychology

Authors

  • Felipe Maciel dos Santos Souza UFGD
  • Lucas Bilche Gomide Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Keywords:

Academic monitoring , Behavioral analysis , Learning , Teaching

Abstract

Academic tutoring is an activity that introduces university students to teaching practices during their undergraduate studies. The University focuses on teaching, research, and extension, emphasizing that future professionals who are being prepared for the job market also have teaching experience as a career option. The objective of this study was to report tutoring experiences in the discipline Learning Psychology, offered as a mandatory discipline in an undergraduate Psychology course in the interior of the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The methodological resource used to prepare this work was a non-systematized bibliographic review on the following themes: the importance of tutoring in academic training, the proposal of the discipline Learning Psychology, emphasizing its contribution to professional and academic training, and the tutor's experience. It is observed that monitoring is an opportunity for undergraduates to experience academic activities from another perspective, which goes beyond the condition of a student and can also serve as an additional mediating process between the student body and the teaching staff, especially in practical activities, in order to facilitate learning in the discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei Federal n.º 5540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. 1968.

BRASIL. Lei Federal n.º 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996.

CANDAU, V. M. F. A didática em questão. Petrópolis. Vozes, 1986.

CARVALHO NETO, M. B. Análise do comportamento: behaviorismo radical, análise experimental do comportamento e análise aplicada do comportamento. Interação em psicologia, v.6, n. 1, p. 13-18, 2002.

CATANIA, A. C. Aprendizagem: comportamento, linguagem e cognição. Porto Alegre. Artmed, 1999.

HAAG, G. S.; KOLLING, V.; SILVA, E.; MELO, S. C. B.; PINHEIRO, M. Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Rev. bras. Enferm., v. 61, n. 2, p. 215-220, 2008.

HÜBNER, M. M. C. O Skinner que poucos conhecem: contribuições do autor para um mundo melhor, com ênfase na relação professor-aluno. In: J. C. SANTOS, J. C.; RIBEIRO, M. J. X (org.). Contribuições da Análise do Comportamento à prática educacional. Santo André: ESETec, 2012. pp. 73-86.

NASCIMENTO, F. B., Barletta, J. B. O olhar do docente sobre a monitoria como instrumento de preparação para a função de professor. 2011.

NOTÁRIO, E. G. Monitoria: um espaço de valorização docente e discente. Santos. Editora e Gráfica do Litoral: 2007.

NOTÁRIO, E. G., Santos, A. A. A. (2010). Programa de monitores para o ensino superior. Estudos de Psicologia, v. 27, n. 3, p. 355-364, 2010.

PEREIRA, M. E., MARINOTTI, M., LUNA, S. V. (2004). O compromisso do professor com a aprendizagem do aluno: contribuições da Análise do Comportamento. In: M. M. C. HÜBNER, M. MARINOTTI (org.). Análise do Comportamento para a educação: contribuições recentes. Santo André: ESETec, 2004. pp. 11-32.

REGRA, J. Aprender a estudar. In: M. M. C. HÜBNER, M. MARINOTTI (org.). Análise do Comportamento para a educação: contribuições recentes. Santo André: ESETec, 2004. pp. 225-242.

RODRIGUES, M. E. (2012) Behaviorismo radical, análise do comportamento e educação: o que precisa ser conhecido? In: J. C. SANTOS, J. C.; RIBEIRO, M. J. X (org.). Contribuições da Análise do Comportamento à prática educacional. Santo André: ESETec, 2012. pp. 37-72.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. (7a. ed.). Porto (Portugal): Afrontamento, 1987.

SKINNER, B. F. Operational analysis of psychological terms. Psychological Review, v. 52, n. 5, p.270-277/291-294, 1945.

SKINNER, B. F. Tecnologia do Ensino. São Paulo. EPU, 1972.

SOUZA, F. M. S. Por uma história da Análise do Comportamento no Mato Grosso do Sul. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, 2011.

SOUZA, P. R. A. A importância da monitoria na formação de futuros professores universitários. 2009

TOURINHO, E. Z. Estudos conceituais na análise do comportamento. Temas em Psicologia da SBP, v. 7, n.3, p. 213-222, 1999.

Published

2014-03-17

How to Cite

Souza, F. M. dos S., & Gomide, L. B. (2014). Experience of tutoring in the teaching of learning psychology. RealizAção, 1(1), 67–78. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/2184

Issue

Section

Articles