Influences and knowledge of the Afro-Brazilian and indigenous studies center at IFMS Ponta Porã campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17838

Keywords:

Education, Affirmative action, Black people

Abstract

The objective of this article is to analyze the perspective of the academic and external community in relation to the Center for Afro-Brazilian and Indigenous Studies - NEABI, as well as the effects of actions between students and employees, by identifying the artifices inherent to NEABI, determining points that should be considered to articulate and develop the education of ethnic-racial relations, aiming to generate knowledge for practical application and the solution of specific problems through ethnic-racial themes and how the functions of NEABI are disseminated within the IFMS — Campus Ponta Porã beyond to contribute to cultural, ethnic, linguistic and Afro-Brazilian and indigenous socio-biodiversity, which are considered material and intangible heritage of Brazilian society. To develop the study, a bibliographical research and interviews with the community were carried out, during the Black Consciousness Week lectures, the questionnaire consisted of questions about NEABI and its functions. As a result, after applying the questionnaire, essential information was generated to raise awareness about racial crimes, reduce differences and exterminate hate speech present in society, in addition to mobilizing the academic community and society for acts of nobility and knowledge about the Center for Afro-Brazilian and Indigenous Studies (NEABI).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josianny Limeira Figueira, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Zootecnia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2006), Licenciatura em Letras - Português, pela Universidade Católica Dom Bosco (2019) e mestrado em Zootecnia (Ciência Animal), pela Universidade Estadual de Maringá (2009). Atualmente é direção e administração, instituto federal de do Instituto Federal de Roraima e professor ensino básico técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Ciência e Tecnologia de Alimentos, com ênfase em Ciências Agrárias, atuando principalmente nos seguintes temas: agronegócio, sustentabilidade agropecuária, criação de animais, plantio, transgênicos, bovinocultura leiteira, animais silvestres, manejo, mão-de-obra rural, patologia animal, agricultura, e agropecuária.

João Batista Alves de Souza , Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - IFMS

Possui Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS (2007), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2010) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2021). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS - Campus Dourados. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação Profissional e Tecnológica (EPT), Educação de Jovens e Adultos (EJA-PROEJA) e Educação a Distância (EaD). Ganhador do Prêmio Capes de melhor Tese em Geografia - Edição 2022. Realiza Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade de Brasília - UnB.

Ana Paula Macedo Cartapatti Kaimoti , Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - IFMS

É professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul (IFMS). Realizou estágio pós doutoral (2014-2016) no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Londrina, como bolsista do PNPD/CAPES, na linha de pesquisa Diálogos Culturais. É doutora (2007) e mestre (2003) em Teoria da Literatura pelo programa de pós-graduação em Letras da Universidade Estadual Paulista, Unesp-Ibilce.

Janaína Oliveira Galvão, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

Graduação em andamento em Agronegócio.
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul, IFMS, Brasil.

Tainá Dutra da Luz, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Agronegócio pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul(2022). Tem experiência na área de Administração.

References

BARRETO, Maria Aparecida Santos Corrêa. O Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da UFES: construindo possibilidades no campo da educação. Revista Ensaios e Pesquisas em Educação e Cultura. ISSN 2526-2742, v. 1, p. 50-63, 2017.

CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 271 p. 2013.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Nilma L. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afro-diaspórico Belo Horizonte: Autêntica. 2020, p. 223-246.

MARTINS, H.H.T.DE S. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, maio 2004.

MATTOS, W. (Org.). Apresentação. In: MARQUES, E.P.S. et al (Org.). Educação, relações étnico-raciais e resistência: as experiências dos Núcleos de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas no Brasil. Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 276 p. 2016.

NEABI. Regulamento Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas IFMS, 2016.Disponível em: Resolucao09016RegulamentodoNucleodeEstudosAfroeIndigenasNeabi.pdf (ifms.edu.br). Acesso em: 25 jan. 2023.

RABELO, Távila da Silva.; LIMA, Anna Érika Ferreira. Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas – Campus Fortaleza: Processo De Reativação E Ações Afirmativas. João Pessoa/PB. In: II Congresso de pesquisadores negros do Nordeste. 2019.

ROCHA, Helena do S. C. da. O que sabe quem ensina África na Geografia? Impactos na implementação da Lei nº 10.639/2003 no IFPA – Campus Belém. In: Revista Thema, v. 8, n. 2, 2011. Disponível em: Acesso em: 23 jan. 2023.

SILVA, Andréia Sousa. Os núcleos de estudos afro-brasileiros de Santa Catarina e o contexto informacional: análise sobre o facebook como uma fonte de informação étnico-racial, 2018

SILVA, Edna Lúcia da.; MENEZES; Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 3. Ed. ver. atual. – Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 121p. 2001.

TAVARES, Olívia Pereira. A construção do neabi como patrimônio: escrevivências das relações étnico-raciais no ifrs campus canoas. In: ANPUH-Brasil. 31° Simpósio Nacional de História. Rio de Janeiro/RJ, 2021.

Published

2023-12-31

How to Cite

Figueira, J. L., de Souza , J. B. A., Kaimoti , A. P. M. C., Galvão, J. O., & Luz, T. D. da. (2023). Influences and knowledge of the Afro-Brazilian and indigenous studies center at IFMS Ponta Porã campus. RealizAção, 10(20), 64–87. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17838