A culture project in initial training in pedagogy: contributions to teaching with babies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17834

Keywords:

Early Childhood Education, University Extension, Baby Theater

Abstract

This article reflects on how a cultural activity, developed specifically for babies, contributed to the training of undergraduate teachers in the Pedagogy course at the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS), Dourados-MS University Unit, authors of this text. Registered in 2019 as a culture, sports, and leisure project at UEMS, the experience aimed to expand the cultural repertoire of babies and promote the inclusion of younger children, historically unfeasible. To organize the reflection, images were selected from the collection of the cultural project “Come play with me: theater for babies”, alluding to moments of the students with the children. The images revealed to the researchers some “learning scenarios”, which were analyzed with theoretical support from scholars and official documents that direct the service for Early Childhood Education in Brazil and the initial training of the Pedagogy course/Dourados. As a result, the text highlights important contributions from experience to the construction of teaching practice and proves the contribution of the dialogue established between culture/extension projects and teaching and research within universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielli Bispo Alichandre, SEMED

Professora de Educaão Infantil da Rede Municipal de Educação de Dourados. Formada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Giana Amaral Yamin, UEMS

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Ingressou
na UEMS em 1994. É coordenadora do PIBID (2010-2018) e
desenvolve projetos de extensão universitária. Atualmente, coordena o Programa Residência Pedagógica e o Grupo UEMS para Crianças
como docente do curso de Pedagogia, desenvolvendo ações que
promovem o diálogo entre extensão, ensino e pesquisa.

Adriana Mendonça Pizatto, UFGD

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Mestra em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados
(UFGD); Professora de Educação Infantil na Rede Pública Municipal de Sidrolândia-
MS; extensionista do Grupo UEMS para Crianças.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2017.

GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos. O atendimento em creches. 2 ed. São Paulo: ARTMED, 2006.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In: Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento. Perspectivas atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010.

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 59-104.

MANFERRARI, Marina; FRABETTI, Roberto. Um alfabeto de 21 letras. Notas de uma viagem entre o berçário e o teatro. São Paulo: Pendragon, 2006.

MARTINS FILHO, Altino José; MARTINS FILHO, Lourival José. Múltiplas linguagens na infância: protagonismo compartilhado entre adultos e crianças nos contextos de educação infantil. Revista Linhas. Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 259-280, jan./abr. 2022.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Sobre a organização curricular da educação infantil: conversas com professores a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 19, n. 35, p. 46-68, jan./jun. 2017.

PRADO, P. D. As crianças pequenininhas produzem cultura? Considerações sobre educação e cultura infantil em creche. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 110–118, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644103. Acesso em: 19 dez. 2023.

VYGOTSKY, Lev Samenovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2023-12-31

How to Cite

Alichandre, D. B., Yamin, G. A., & Pizatto, A. M. (2023). A culture project in initial training in pedagogy: contributions to teaching with babies. RealizAção, 10(20), 23–44. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17834