The challenges of dealing with sexuality issues by early childhood educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17754

Keywords:

Teacher Training, Children's Rights, Sexual Education in Childhood

Abstract

Early Childhood Education - defined as the first stage of Basic Education in the Law of Guidelines and Bases of Education, Law number 9,394 - works with children aged from 0 to 5 years old, who are all citizens with rights. In this perspective, it is understood that addressing the theme of sexuality in Early Childhood Education is fundamental for the safety of children. However, to address this topic, scientific knowledge about sexuality issues needs to be guaranteed to educators. Therefore, this article aims to analyze the challenges of dealing with sexuality issues by Early Childhood Education teachers. The specific objectives were: to investigate the conceptions of sexuality in their conceptual, historical, and cultural aspects; explain the debates surrounding sexuality in the context of Early Childhood Education; and problematize the challenges faced by educators regarding issues of sexuality in the current situation. The methodology used was a bibliographic and documentary review. The results showed that in a modern and innovative world, with several possibilities arising from the increasing presence of technology in everyone's lives, discussing childhood sexual education still remains a subject that is often denied and, almost always, judged as inappropriate by society. It was also evident that the topic of sexuality remains absent in the initial and ongoing training of educators. Therefore, we concluded that there needs to be a movement towards the right to training in this subject, so that effective change in addressing sexuality issues with children in Early Childhood Education can be observed.

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Author Biography

Míria Izabel Campos, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/1985),  Especialização em Psicologia Educacional pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MINAS/1996), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/2010) e  Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/2018). É Professora Adjunta da Universidade Federal da Grande Dourados, lotada na Faculdade de Educação (FAED), na qual ministra as seguintes disciplinas: Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem (nas diversas Licenciaturas da UFGD), Métodos e Técnicas de Pesquisa, Pesquisa em Educação, Trabalho de Graduação I, Trabalho de Graduação II e Educação e Relações de Gênero. Atualmente é membro titular da Comissão Permanente de Pesquisa da FAED/UFGD. Também participa como membro suplente do Núcleo de Estudos de Diversidade de Gênero e Sexual (NEDGS) da UFGD e, ainda, como membro titular da Comissão Especial de Curso de Especialização (COESCE) e da Comissão de Autoavaliação dos Cursos de Graduação da FAED. Realiza estudos e pesquisas na temática gênero, sexualidade e educação infantil, utilizando a abordagem (auto)biográfica em suas interfaces com o campo educativo, dando ênfase nos trabalhos com  formação de professoras. É Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Processo Civilizador (GPEPC).

 

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Published

2023-12-31

How to Cite

Campos, M. I. (2023). The challenges of dealing with sexuality issues by early childhood educators. RealizAção, 10(20), 45–63. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i20.17754