The use of meliponiculture as an enviromental education tool for early chilhood education in Amazonas countryside
DOI:
https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.17053Keywords:
Sustainable development, Stingless bees, CoariAbstract
Meliponiculture is the breeding of stingless bees (ASF) while promoting the conservation of the environment through the management of their products. The objective of this project was to conduct environmental education activities focused on Meliponiculture, aiming to contribute to the understanding of sustainable development and environmental preservation in the Amazon. The project involved 38 sixth-grade children from a public school in the city of Coari, Amazonas, and consisted of five stages: 1) Theoretical exposition; 2) Ecological trail walk to visit ASF hives in their natural habitat; 3) Visit to a Didactic Meliponary for an introduction to the social organization of bees; 4) Playful workshop on environmental education; 5) Evaluation of the activities. At the end of the visit, a healthy snack including ASF products was provided to the children. The activities were well received, with most of the children expressing their enjoyment of the project. There were moments of interaction and clarification about the importance of ASF for the environment and the preservation of the Amazon ecosystem. When asked if the children would like to have more similar activities in the school, 92% (n = 35) of the children answered yes, while 8% (n = 3) did not respond to the question. The project contributed to clarifying the importance of biodiversity, pollination and conservation of ecosystems. From this project, it is hoped that children can become aware of the need to preserve the Amazon and become multiplying agents of sustainable development.
Downloads
References
BENDINI, J.; DOS SANTOS, M.; DE ABREU, M.; ARRAIS, G.; VIEIRA, M.; COELHO-JUNIOR, W.; LIMA, V. Meliponário didático: a extensão universitária como uma estratégia para a conservação das abelhas sem ferrão no semiárido piauiense. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 3, p. 277-288, 4 set. 2020.
BORGES, M. F. O.; PAULA, M. V. G. Educação Ambiental na Escola: Contribuições para a Formação do Sujeito Ecológico. Trabalho de Conclusão de Curso. 17p. Licenciatura Em Pedagogia. Instituto Federal Goiano. 2022.
BUSTAMANTE, N. C. R.; BARBOSA-COSTA, K.; CARVALHO-ZILSE, G. A.; FRAXE, T. J. P.; HARA, F. A. S.; MEDEIROS, C. M. Conhecer para Conservar: Manejo de Abelhas Indígenas sem Ferrão em Manaus. Coleção Conhecendo a Amazônia. Manaus: Instituto I-PIATAM. 48 p., 2008.
CONCEIÇÃO, V. da. Abelha Nativa Jataí e seus contributos para uma vida mais saudável no assentamento Taquaral Corumbá-MS. RealizAção, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 61–72, 2022. DOI: 10.30612/realizacao.v9i18.16568. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/realizacao/article/view/16568. Acesso em: 2 maio. 2023.
FRAZÃO, R. F.; SILVEIRA, O. T. Levantamento preliminar das abelhas-sem-ferrão das ressacas de Macapá e Santana para um aproveitamento sustentável (Hymenoptera, Apidae, Meliponinae). In: Luis Roberto Takiyama; Arnaldo de Queiroz da Silva. (Org.). Diagnóstico de ressacas do estado do Amapá: Bacias do igarapé da Fortaleza e do rio Curiaú. 21 ed. Macapá, AP: JM Editora Gráfica, v. 1 p. 249-255, 2004.
GONÇALVES, R. L. Abelhas: conhecer para preservar. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020.
KERR, W. E. As abelhas e o meio ambiente. In: XII Congresso Brasileiro de Apicultura, 1998, Salvador. Anais do XII Congresso Brasileiro de Apicultura. Salvador - BA: Sociedade Brasileira de Apicultura, p. 27-30, 1998.
KERR, W. E. CARVALHO, G. A. COLETO-SILVA, A. C. ASSIS, M. G. P. Aspectos poucos mencionados da biodiversidade amazônica. Brasília: MCT, 22p. (Parcerias Estratégicas, n. 12), 2001.
KERR. W. E; CARVALHO. G. A; NASCIMENTO. V. A. Abelha Urucu: Biologia, Manejo e Conservação. Belo Horizonte: Fundação Acangaú, 143 p., 1996.
MELLO, R. F. L. Complexidade e Sustentabilidade. Revista de Estudos Ambientais, BLUMENAU, v. 2, n. 2 e 3, p. 103-108, 2000.SILVA, J. R.; DEMETERCO, C. A.; ARAUJO, P. C. M.; STEWARD, A. M.; VIANA, F. M. F. Manejo de abelhas nativas sem ferrão na Amazônia Central: experiências nas Reservas de Desenvolvimento Sustentável Amanã e Mamirauá. Tefé, AM: IDSM, 24 p, 2018.
MENEGAZZO, R. F. Teatro em Biologia Contribui para a Aprendizagem e pode Ser Utilizado em outras Disciplinas. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 5, n. 2, 09 out. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/1500. Acesso em: 03 maio. 2023
QUEIROZ, A. C. M.; GOMES, J. T.; CONCEICAO, M. C. A.; VEIGA, J. C.; LEÃO, K. L.; MENEZES, C. Ações de Educação Ambiental em Meliponicultura. In: Simpósio de estudos e pesquisas em ciências ambientais na Amazônia. Anais. Belém-PA, 2017.
SILVA, A. F.; RIBEIRO , A. de M. F.; MATRANGOLO , C. A. R.; ROCHA, R. O.; MARANHÃO, C. M. de A.; FOGAÇA, C. A. Meliponário didático pedagógico. RealizAção, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 93–102, 2022. DOI: 10.30612/realizacao.v9i17.16118. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/realizacao/article/view/16118. Acesso em: 2 maio. 2023.
SILVA, J. C. S; LAGES, V. N. A Meliponicultura Como Fator de Ecodesenvolvimento na Área de Proteção Ambiental da Ilha de Santa Rita, Alagoas. Revista Biologia e Ciências da Terra, Belo Horizonte, v. 1, n. 3, 2001.
SILVA, M. C. F. et al. Abelhas nativas e educação ambiental: uma sequência didática interdisciplinar na formação do discente em agropecuária. 2021. 2021. 86 f. Dissertação (Mestrado em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais) - Universidade Federal do Amazonas, Tefé (AM), 2021.
VENTURIERI, G. C. Capacitação em Meliponicultura no Estado do Pará. In: 16º Congresso Brasileiro de Apicultura e 2º Congresso Brasileiro de Meliponicultura, 2006, Aracaju. Anais do 16º Congresso Brasileiro de Apicultura e 2º Congresso Brasileiro de Meliponicultura. Aracaju: Confederação Brasileira de Apicultura, 2006.
VIEIRA, F. C. B; ARAUJO, D. M; CARVALHO, Y. M. B.; SANTOS, A. V. Meliponicultura: uma alternativa sustentável/rentável para as comunidades ribeirinhas/rurais do estado do Amazonas. In: IV Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã: ANAP, 2008.
WITTER, S.; LOPES, L. A.; LISBOA, B.; BLOCHTEIN, B.; MONDIN, C.; IMPERATRIZ-FONSECA, V. L. Abelhas-sem-ferrão no Rio Grande do Sul: Distribuição geográfica, árvores importantes para nidificação e sustentabilidade regional. Mensagem Doce, 2009.
ZAPECHOUKA, A. J. DA SILVA, F. F. A meliponicultura na educação ambiental (EA). Educação Ambiental (Brasil), v. 3, n. 1, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi, Hudinilson Kendy de Lima Yamaguchi, Kemilla Sarmento Rebelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.