Active teaching and learning methodologies: an experience with basic education teachers
Keywords:
Learning methodologies , Teacher training , Teaching methods and techniquesAbstract
Active teaching and learning methodologies: an experience with basic education teachers
This report aims to describe the experience of a continuing education course for teachers, entitled Active Teaching and Learning Methodologies: an experience with basic education teachers, developed in partnership with the Federal University of Grande Dourados, under the coordination and execution of the author. The results showed that the contact of basic education teachers with some techniques of Active Teaching and Learning Methodologies provokes reflections on their attitudes and their roles in the face of a challenging scenario, in which students have access to an unlimited amount of information. The model used had as a teaching-learning strategy the Active Methodologies method itself, characterized by putting the student in contact with the techniques, aiming at an education that is effectively committed to the acquisition of skills, abilities and knowledge so that they, the students or course participants in this case, can be critical, reflective actors, transformers of reality, of the problems that arise. The course teachers were able to rethink their ethical duties towards society, reviewing their teaching-learning practices and assessment models.
Downloads
References
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. 2011
BORDENAVE, J.D. ; PEREIRA, A.M. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. 28 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
CATANI, A.M.; OLIVEIRA, J.F.; DOURADO, L.F. Política Educacional, Mudanças no mundo do Trabalho e reforma curricular dos cursos de graduação no Brasil. Educação & Sociedade. Campinas: Cedes, ano XXII, n.75, p. 67-82, ago. 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GEMIGNANI, E Y M Y. Formação de professores e metodologias ativas de ensinoaprendizagem: ensinar para a compreensão. Fronteiras da Educação[online], Recife, v. 1, n. 2, 2012.
GOVERNODO ESTADO DO MATO GROSSO DO SUL SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO. Escola Estadual Ministro João Paulo dos Reis Veloso. Projeto Político-Pedagógico. 2017
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO -MEC.RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 1, de 18 de Fevereiro de 2002.
SANT’ANNA, I M. Por que avaliar? : como avaliar? : critérios e instrumentos.Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
ZABALA, A (Org.). Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda. 1999.
ZABALA;ARNAU, A.; L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Antônio Eustáquio Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.