Promotion of sexual and reproductive health of women in the gender perspective: an extensionist action
DOI:
https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.12627Keywords:
Women's health , Health education, Sexual and reproductive rightsAbstract
To report experiences of promoting sexual and reproductive health with women participating in an extension project. This is an experience report of an experience that took place in November 2016 with women participating in the extension project “Women in action for health and citizenship”, from the Nursing course at the Regional Integrated University of Alto Uruguai and Missões, Santiago Campus, RS. This project lasted three years. Theoretical references of Sexuality and Gender were used. Promoting women's sexual and reproductive health can be enriched by health education actions from a gender perspective, given that this approach makes it possible to see the subject beyond sexual differences. It is believed that the activity transcended the traditional lecture model, that is, it sought to value women by including them as protagonists of their own self-care, restoring their independence and knowledge about sexuality and gender.
Downloads
References
ARANTES, R.K.M.; SALVAGIONI, D.A.J.; ARAÚJO, J.P.; ROECKER, S. Educação que produz saúde: atuação da enfermagem em grupo de hipertensos. Rev Enferm UFSM, v. 5, n. 2, p. 213-23, 2015;. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13472. Acesso em: 21 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Tecendo a saúde das mulheres do campo, da floresta e das águas: direitos e participação social. Brasília: Ministério da Saúde. 2015. 60p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/tecendo_saude_mulheres_campo_floresta.pdf. Acesso em: 04 mai. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Protocolos da Atenção Básica: Saúde das Mulheres. Brasília: Ministério da Saúde. 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/protocolos_atencao_basica_saude_mulheres.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
BRYANT-LUKOSIUS, D.; VALAITIS, R.; MARTIN-MISENER, R.; DONALD, F.; PEÑA, L.M.; BROUSSEAU, L. Advanced practice nursing: a strategy for achieving universal health coverage and universal access to health. Rev. Latino-Am. Enfermagem. v. 25, n. e, p. 2826, 2017. DOI: 10.1590/1518-8345.1677.2826
CRUZ, M.A.B.O. Corporeidade e relações de gênero: por uma teoria corporal da ação social e individual. Revista Equador (UFPI), v. 2, n. 2, p. 100-15, 2013. Disponível em: http://www.ojs.ufpi.br/index.php/equador/article/view/1353. Acesso em: 04 mai. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011. 54p.
JUSTINO, E. Gênero, sexualidade e educação: relato de experiência na prática docente. 2016. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/TRABALHO_EV060_MD1_SA9_ID3096_12102016225701.pdf. Acesso em: 21 mai. 2020.
LOURO, GL. Gênero, Sexualidade e Educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 11. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
PAIVA, C.C.N.; VILLAR, A.S.E.; SILVA, M.D.B.; SILVA, M.D.B.; SOUZA, N.A.; LEMOS, A. Temas abordados nos grupos educativos de saúde sexual e reprodutiva: uma revisão integrativa. Rev Fund Care Online, v. 8, n. 3, p. 4872-81, 2016. DOI: 10.9789/2175-5361.2016.v8i3.4872-4881
PINHEIRO, Â.F.S. Técnicas e dinâmicas de trabalho em grupo. Montes Claros: Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. 2014. 1ª ed. Disponível em: http://ead.ifnmg.edu.br/uploads/documentos/8rrFdOZMbo.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
PIRES, M.R.G.M.; FONSECA, R.M.G.S. da; PADILLA, B. Politicity of care in the criticism towards gender stereotypes. Rev. Bras. Enferm, v. 69, n. 6, p. 1156-62, 2016. DOI: 10.1590/0034-7167-2016-0441
ROCHA, R.G. da; ARAÚJO, A.S.; OLIVEIRA, A.S. de; SILVA, P.L.N. da; FERREIRA, T.N. Percepção de acadêmicos de enfermagem sobre a experiência das práticas de educação em saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 7, n. e, p. 1603, 2017. DOI: 10.19175/recom.v7i0.1603
RODRIGUES, B.C.; LIMA, M.F.; NETO, B.M.; OLIVEIRA, G.L.; CORRÊA, A.C.P.; HIGARASHI, I.H. Ser mãe e enfermeira: questões sobre gênero e a sobreposição de papéis sociais. Rev. Rene, v. 18, n. 1, p. 91-8, 2017. DOI: 10.15253/2175-6783.2017000100013
SANTANA, T.D.B.; SILVA, G.R.; NERY, A.A.; MARTINS FILHO, I.E.; VILELA, A.B.A. Avanços e Desafios da Concretização da Política Nacional da Saúde da Mulher. Revista Atenção à Saúde, v. 17, n. 61, p. 135-41, 2019. DOI: 10.13037/ras.vol17n61.6012
TELO, S.V.; WITT, R.R. Saúde sexual e reprodutiva: competências da equipe na Atenção Primária à Saúde. Ciênc. Saúde Coletiva, v. 23, n. 11, p. 3481-90, 2018. DOI: 10.1590/1413-812320182311.20962016
UCHÔA, Y.S.; COSTA, D.C.A. da; SILVA JUNIOR, I.A.P. da; SILVA, S.T.S.E. de; FREITAS, W.M.T.M.; SOARES, S.C.S. Sexuality through the eyes of the elderly. Rev. bras. geriatr. Gerontol, v. 19, n. 6, p. 939-49, 2016. DOI: 10.1590/1981-22562016019.150189
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sandra Beatris Diniz Ebling, Greice Machado Pieszak, Marciele Moreira da Silva, Fabiana Zanini Marin, Verônica Hemann Piecha, Patrícia Stangherlin Minussi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.