Post-diasporic blackness:
between colonial captivity and sensible potencies in visual representations of Brazilian music videos
DOI:
https://doi.org/10.30612/nty.v13i21.19402Keywords:
black experience, rap music videos, everyday life of blackness, visual-aesthetic strategies, tensive semiotics, post-diasporaAbstract
This article aims to understand the black experience in a dimension of tension and signification (Zilberberg, 2006; 2011), located in the Brazilian music videos “Crime Bárbaro” by Rincon Sapiência (2018) and “A Cena” by Rashid (2015), in order to problematize the effects of racism in Brazilian daily life and the possibilities of black survival in contemporary Brazil. The main argument adopts an understanding that the visual-aesthetic strategies mobilized by black artists act upon the gaze to make racism against black people explicit, while the everyday life of blackness and sensitive possibilities are articulated and tensioned. The analysis employed the methodological proposal of tensive semiotics to describe the visual-aesthetic elements of the selected rap music videos. A critical exploration of the findings was then carried out, supported by the racial debate proposed by black intellectuals in the social sciences. A set of aesthetic-visual strategies was identified, such as the intensification of embodied emotions, the tonic progression of the representation of violence, the precise and closed frames, the spatial and temporal transitions and the acceleration vs. deceleration of pace and direction. It was concluded that the experience of post-diaspora blackness inhabits atemporal flows and overlapping places, trapped in continuous colonial captivity by the permanence of the effects of slavery, which prevent the full emancipation of the black population. On the other hand, the music videos also mobilized strategies of survival and resistance, such as flight and confrontation, to highlight the constant process of (re)creation, adaptation and negotiation present in the daily conflicts of black people within structures of racialization.
Downloads
References
BENEDITO, Beatriz Soares; CARNEIRO, Suelaine; PORTELLA, Tânia. (orgs.). Lei 10.639/03: a atuação das Secretarias Municipais de Educação no ensino de história e cultura africana e afro-brasileira. São Paulo: Instituto Alana, 2023. Disponível em: https://alana.org.br/wp-content/uploads/2023/04/lei-10639-pesquisa.pdf. Acesso em: 23 dez. 2024.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2003.
BHABHA, Homi. The location of culture. London and New York: Routledge, 1994.
BRASIL. Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2024. São Paulo: FBSP, 2024. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2024/07/anuario-2024.pdf. Acesso em: 23 dez. 2024.
BUTLER, Judith. Gender trouble. Routledge, 2006.
BUTLER, Judith. Undoing gender. Routledge; 2004. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203499627
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de Racialidade: A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
CARVALHO, Alexandra Bittencourt. SOUZA, Jéser Abílio de; ABREU, Mariana Sales de. Branquitude, imagens de controle e desidentificação: uma análise de discurso textualmente orientada de raps produzidos por mulheres negras. Lingu@ Nostr@ - Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística, v. 10(1), 2022, p. 43-64. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/lnostra/article/view/13076/7769. Acesso em: 3 jul. 2024.
CÉSAIRE, Aimé: Discourse on Colonialism. New York: Monthly Review Press, 2001.
COLIMA, Leslie; CABEZAS, Diego. Análise do rap social como discurso político de resistência. Bakhtiniana, v. 12(2), 2017, p. 24-44. Recuperado de: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/27406. Acesso em: 5 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457327406
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.
DIAS, Priscila Santos Muniz. Vozes negras: a música como espaço de expressão de mulheres negras. In: NOGUEIRA NETO, José Maria. (org.). Gênero, mulheres, raça e classe afro-indígena-latino-americanos. Sobral: Ed. Faculdade Luciano Feijão, 2021, p. 287-318.
DU BOIS, W. E. B. The souls of black folk. New York: Oxford University Press, 2007.
FANON, Frantz. Black skin white masks. Pluto Press, 2008 [1952].
FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2022.
FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. São Paulo: Discurso Editorial; Humanitas/FFLCH/USP, 2001.
FOUCAULT, Michel. Security territory population: Lectures at the College De France 1977-78. Basingstoke New York: Palgrave Macmillan: Republique Francaise, 2009.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2019.
GILROY, Paul. O Atlântico negro: Modernidade e dupla consciência. São Paulo: Ed. 34, 2020.
GONZÁLEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, ANPOCS, 1984, p. 223-244.
GUIMARÃES, Paula. De volta à casa grande: desembargador denunciado por trabalho escravo usou ‘manipulação psicológica’ para vítima voltar à sua casa, revelam laudos. Intercept Brasil. 11 dez. 2023. Disponível em: https://www.intercept.com.br/2023/12/11/desembargador-denunciado-por-trabalho-escravo-usou-manipulacao-psicologica-para-vitima-voltar-a-sua-casa-revelam-laudos/. Acesso em: 23 dez. 2024.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2016.
HALL, Stuart. The fateful triangle: race ethnicity nation. Harvard University Press; 2017. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674982260
HARTMAN, Saidiya. Scenes of subjection: terror, slavery, and self making in nineteenth-century America. 2ª ed. New York: Norton & Company Inc., 2022
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Temáticas, n. 32, 2016, p. 122-151. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169. Acesso em: 31 out. 2024.
PAREDES, Julieta. Hilando fino desde el feminismo indígena comunitario. In: ESPINOSA-MIÑOSO, Yuderkys. (Org). Aproximaciones críticas a las prácticas teórico-políticas del feminismo latinoamericano. Buenos Aires: En la Frontera, 2010.
RASHID. A Cena. Youtube, 5 nov. 2015. Duração: 3min 32s. Disponível em: https://youtu.be/b_7NLH5rghw?si=hXjS9iH-S-KpCDkO. Acesso em: 23 dez 2024.
RUBINO, Silvana. Enobrecimento Urbano. In: FORTUNA, Carlos; LEITE, Rogerio Proença. (Orgs.). Plural de Cidade: novos léxicos urbanos. Coimbra: Almedina, 2009.
SAPIÊNCIA, Rincon. Crime Bárbaro. Youtube, 3 maio 2018. Duração: 3min 39s. Disponível em: https://youtu.be/RYYnpA-PQDk?si=wHyxa9z4S-ci891j. Acesso em: 23 dez. 2024.
SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis: Vozes, 2023.
SOUZA, Jéser Abílio de. A potência política da voz da mulher negra: uma análise de discurso das músicas de Elza Soares. Revista TEL: Tempo, Espaço e Linguagem, v. 15(1), 2024, p. 217-250. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/tel/article/view/22429/209209218677. Acesso em: 3 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.5935/2177-6644.20240011
SOUZA, Neuza Santos. Tornar-se negro. Ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
VALDIVIA, Maria Lidia Mattos; CUNHA, Brunno Victor Freitas. Lendo a In/Segurança Internacional em lugares dissonantes: imaginários racializados no cotidiano na Lapa, Rio de Janeiro. Monções: Revista de Relações Internacionais da UFGD, v. 12, n. 24, p. 224–256, 2024. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/moncoes/article/view/16743. Acesso em: 23 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.30612/rmufgd.v12i24.16743
WILDERSON, Frank B. Introduction. In: WILDERSON, Frank B. Afropessimism. 2021. New York: Liveright Publishing Corporation.
ZILBERBERG, Claude. Síntese da gramática tensiva. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 33(25), 2006, p. 163-204. Disponível em: https://revistas.usp.br/significacao/article/view/65626/68241. Acesso em: 31 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65626
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).