The Educational Game "What Is The Bug?" In The Teaching Of Zoology Of The Vertebrates

Authors

  • Daniel Dias Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Mônica Mungai Chacur Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

DOI:

https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v6i11.8078

Keywords:

Science. Learning. Alternative resources.

Abstract

the use of alternative resources in teaching science has generated discussions about the validation of these materials in the teaching-learning process. Educational games, for example, are considered as relevant pedagogical tools for students' cognitive, psychomotor and affective development, since they involve factors that are not limited to the simple elaboration of concepts, the result of traditional teaching, in which the teacher has the function of transmitting their scientific knowledge as "immutable and unquestionable truths." This article aims to report the application of an educational game called "What is the Bug?" to seventh year elementary education students from a school in the Dourados- M.S. and discuss about the use of these resources for the development of students, since they contemplate not only the cognitive domain, but also skills related to the affective and psychomotor domains. From the application of the game and through direct observation and an evaluation questionnaire, it was found that the games benefit the significant learning and still give the students an interactive environment, based on the established relationship between student-teacher-knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Dias, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Discente do curso de Ciências Biológicas da UEMS – Unidade de Dourados.

Mônica Mungai Chacur, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Docente do curso de Ciências Biológicas da UEMS – Unidade de Dourados.

References

ALMEIDA, CMM; LOPES, Paulo Tadeu Campos; DAL-FARRA, Rossano André. O lúdico como prática pedagógica no ensino de ciências: jogo didático sobre o sistema esquelético. Anais do IX ENPEC, Águas de Lindóia-SP, p. 1-12, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais – Brasília, 1998.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Volume 2, 2006. Brasília.

BOMTEMPO, E. Brincar, fantasiar, criar e aprender. In: Oliveira, V.B. (Org.). O Brincar e a Criança do nascimento aos seis anos. 6~. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

CALVO, C. R; TEIXEIRA, R. T. S. Jogos educativos cooperativos na socialização de alunos da educação básica. PDE: Programa de Desenvolvimento Educacional. v. 1. p. 3-21. Maringá, 2014.

Campos, L. M. L., BORTOLOTO, T. M., & FELÍCIO, A. K. C. (2003). A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos núcleos de Ensino, 3548.

DE CARVALHO, EMERSON MACHADO; CHACUR, MÔNICA MUNGAI. Jogo Ecológico: instrumentação didática na construção de conceitos socioambientais para alunos do ensino básico. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 28, 2012.Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. 28, janeiro a junho de 2012

DOS SANTOS, Aline Borba; GUIMARÃES, Carmen Regina Parissoto. A utilização de jogos como recurso didático no ensino de zoologia. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, v. 5, n. 2, p. 52-57, 2010.

CUNHA, N. Brinquedo, desafio e descoberta. Rio de Janeiro: FAE, 1988.

CANDIDO, C; FERREIRA, J.F. Desenvolvimento de material didático na forma de um jogo para trabalhar com zoologia dos invertebrados em sala de aula. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, Ano 6, v.6, n.11, p.22-33, jul-dez, 2012.

FERREIRA, J. M. et al. Elaboração de jogos didáticos no PIBID em dupla perspectiva: formação docente e ensino de Física. Anais do VIII ENPEC. P.1-12. 2011. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0624-2.pdf. Acesso: 30 mar. 2013.FIALHO, N.N. Jogos no ensino de Química e Biologia. Curitiba: IBPEX, 2007.

FORTUNA, T. R. Jogo em aula: recurso permite repensar as relações de ensino aprendizagem. In: Revista do Professor, Porto Alegre, v .19, n.75, p.15-19, Jul./Set. 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GRANDO, R, C. O jogo na educação: aspectos didáticos metodológicos do jogo na educação matemática. Unicamp, Campinas, 2001.

GOMES, Carla Ribeiro de Paiva; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues. O “Mistério no Zoo”: um jogo para o ensino de zoologia de vertebrados no ensino fundamental II. Revista da SBEnBio - Número 9 - 2016 GUIMARÃES, O. M. Caderno Pedagógico: Atividades Lúdicas no Ensino de Química e a Formação de Professores. Projeto prodocência . MEC/SESU- DEPEM, UFPR. 2006.

HUIZINGA, J. Homo ludus. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

HUIZINGA, J. Homo ludens: O Jogo como elemento da Cultura. São Paulo: Perspectiva. 1971.

KISHIMOTO, T. M. O jogo, a criança e a educação. 12 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

KRASILCHIK, Myriam. Prática do ensino de biologia. 4ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

SILVA, A, M, T, B; METRAU, M, B; BARRETO, M, S, L. O lúdico no processo ensino-aprendizagem das ciências. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos-RBEP, Brasília, v. 88, n. 220, p. 445-448, set./dez. 2007. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/733/709>. Acesso em: 22 nov. 2015.

MIRANDA, J.C.; GONZAGA, G.R.; COSTA, R.C. Produção e avaliação do jogo didático “tapa zoo” como ferramenta para o estudo de zoologia por alunos do ensino fundamental regular. Holos – v.4, pp. 383-400, 2016.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 2014.

MOREIRA, M. A. & MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. São Paulo/SP: Ed. Centauro, 2006.

ORLICK, T. Vencendo a Competição. São Paulo: Círculo do Livro, 1989.

PIAGET, J. O Nascimento da Inteligência na Criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

SCHNETZLER, R. P. Construção do conhecimento e ensino de Ciências. Em Aberto, 1992.

SORIANO, P.C.; BERISTAIN, C.M. La alternativa del juego I: jueogs y dinámica de educación para la paz. Madri: Los Libros de la Catarata, 1995. 254p.

VALADARES, J. A teoria da aprendizagem significativa como teoria construtivista. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review – v1(1), pp. 36-57, 2011.

VALENTE, J.A. Diferentes usos do computador na educação. 1993. Disponível em: http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/tecnologia/0022.html. Acesso em: 05 de Abril de 2018.

Published

2019-11-07

How to Cite

Dias, D., & Chacur, M. M. (2019). The Educational Game "What Is The Bug?" In The Teaching Of Zoology Of The Vertebrates. RealizAção, 6(11), 71–83. https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v6i11.8078

Issue

Section

Articles