The presence of the lay teacher in the state of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11i00.16457

Keywords:

Professor leigo, Escola Rural, Profissão docente

Abstract

This article analyzes the idea of a lay professor in the state of São Paulo, as part of the reflections of the History of the Teaching Profession, based on the scope of the history of education, based on the past works that consolidated such research. The study is based on the examination of educational laws and decrees approved during the Old Republic (1889-1930). The results achieved indicate the presence of the lay teacher in the primary education of the State of São Paulo, configuring a reality of the Brazilian rural schools, being, in the majority, organized in the multi-grade format, governed by a teacher, strictly speaking, a teacher whose form of performance revealed the precariousness of this profession and a gender issue in the feminization of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geraldo Sabino Ricardo Filho, Universidade Estadual Paulista

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Noely Costa Dias Garcia, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho - Unesp, Campus Marília.

References

ANDRADE, A. A. B. A reforma pombalina dos estudos secundários no Brasil. São Paulo: Saraiva; Edusp, 1978.

ANTUNHA, H. C. G. A Instrução Pública no Estado de São Paulo: A reforma de 1920. São Paulo: FEUSP, 1976. v. 12. (Séries Estudos e Documentos).

BARTELT, D. D. Sertão, República e nação. Tradução de Johannes Krestschmer. São Paulo: Edusp, 2009.

BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Tradução de Jeni Vaitsman. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

CARDOSO, M. A. Escolas isoladas paulistas: um modelo desajustado? Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 27, p. 201-233, jul./dez. 2013.

CARVALHO, J. M. Os bestializados: O Rio de Janeiro e a República que não foi. 3. ed. São Paulo: Cia das Letras, 1991.

CARVALHO, J. M. Os três povos da República. Revista USP, São Paulo, n. 59, p. 96-115, 2003.

CARVALHO, L. R. As reformas pombalinas da instrução pública. São Paulo: Saraiva: Edusp, 1978.

CENAFOR. Professor leigo: um desafio educacional. São Paulo. 1984. 2 v.

COSTA, A. M. C. I. A escola na Primeira República: expansão do ensino primário em São Paulo. São Paulo: EDEC, 1983.

CUNHA, E. Os Sertões (Campanha de Canudos). 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial: Imprensa Oficial do Estado: Arquivo do Estado, 2001.

DEAN, W. A industrialização de São Paulo (1880-1945). Tradução de Octávio Mendes Cajado. 3. ed. São Paulo: Difel, 1971.

DELFIM NETTO, A. O problema do café o Brasil. 3. ed. São Paulo: UNESP, 2009.

DREIFUSS, A. F.; SOUZA, S. M. Z. L. Professor leigo no meio rural: desafios do processo de formação. Belo Horizonte: FAE: IRHJP, 1986.

FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3. ed. São Paulo: Globo, 2001.

FERREIRA, A. E. C. S.; CARVALHO, C. H. As escolas primárias no Brasil na Primeira República: influências pedagógicas (1880-1930). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011. p. 1-11.

FONSECA, P. C. D. Do progresso ao desenvolvimento: Vargas na Primeira República. In: BASTOS, P. P. Z.; FONSECA, P. C. D (org.). A era Vargas: desenvolvimentismo, economia e sociedade. São Paulo: Unesp, 2012. p. 51-68.

FONSECA, T. N. L. O Ensino régio na Capitania de Minas Gerais (1772-1814). Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

GARCIA, A. et al. Professor Leigo: institucionalizar ou erradicar? São Paulo: Cortez; Brasília: SEBEB, 1991.

HOLLOWAY, T. Vida e morte do Convênio de Taubaté: a primeira valorização do Café. Tradução de Márcio Doctors. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto. 5. ed. São Paulo: Alfa-Omega, 1986.

LEME, V. O calvário de uma professora. 2. ed. São Paulo: Gráfica Mercúrio, 1952.

LOVE, J. L. O regionalismo gaúcho e as origens da Revolução de 1930. São Paulo: Perspectiva, 1975.

LOVE, J. L. São Paulo na federação brasileira 1889-1937. Tradução de Vera Alice Cardoso da Silva. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

LUZ, A. M. C. et al. O professor leigo. Salvador: Edufba: IANAMá, 1988.

MICELI, S. Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

ORTIZ, R. A. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2012.

OURO PRETO, V. et al. A Década republicana. 2. ed. Brasília: UNB, 1986. v. 2.

PRADO, E. A ilusão americana. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1961.

RICCI, P.; ZULINI, J. P. Quem ganhou as eleições? A validação dos resultados antes da criação da justiça eleitoral. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 21, n. 45, p. 91-105, mar. 2013.

SALLUM JR., B. Capitalismo e cafeicultura: oeste paulista 1888-1930. São Paulo: Duas Cidades, 1982.

SÃO PAULO (Estado). Lei nº 88, de 8 de setembro de 1892. Reforma a instrucção pública do Estado. Diário Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, ano 2, n. 392, p. 1, 15 set. 1892.

SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 2.225, de 16 de abril de 1912. Manda observar a Consolidação das leis, decretos e decisões sobre o ensino primário e as escolas normaes. São Paulo: Alesp, [1912a]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1912/decreto-2225-16.04.1912.html. Acesso em: 13 jan. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Lei nº 1.358, de 19 de dezembro de 1912. Providencia sobre o provimento das escolas de bairros. São Paulo: Alesp, [1912b]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1912/lei-1358-19.12.1912.html. Acesso em: 15 fev. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 4.101, de 14 de setembro de 1926. Regulamenta a lei nº 2.095, de 24 de Dezembro de 1925, que, aprovando, com modificações, o Decreto nº 3.858, de 11 de Junho de 1925, reforma a Instrução Publica do Estado. São Paulo: Alesp, [1926]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1926/decreto-4101-14.09.1926.html. Acesso em: 20 jan. 2020.

SÃO PAULO(Estado). Lei nº 2.315, de 21 de dezembro de 1928. Altera disposições das leis sobre instrucção publica. São Paulo: Alesp, [1928]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1928/lei-2315-21.12.1928.html. Acesso em: 29 jun. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 4.600, de 30 de maio de 1929. Regulamenta as leis nº 2.269, de 31 de Dezembro de 1927, e nº 2.315, de 31 de Dezembro de 1928, que reformaram a Instrução Publica do Estado. São Paulo: Alesp, [1929]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1929/decreto-4600-30.05.1929.html#:~:text=DECRETO%20N.,a%20Instruc%C3%A7%C3%A3o%20Publica%20do%20Estado. Acesso em: 30 jan. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 4.780, de 28 de novembro de 1930. Exonera todos os professores interinos, leigos do Estado. São Paulo: Alesp, [1930]. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1930/decreto-4780-28.11.1930.html. Acesso em: 08 fev. 2020.

SCHWARTZMAN, S. Bases do autoritarismo brasileiro. Brasília: UNB, 1982a.

SCHWARTZMAN, S. São Paulo e o Estado Nacional. São Paulo: DIFEL, 1982b.

SILVEIRA, R. M. G. Republicanismo e federalismo (1889-1902): Um estudo da implantação da República no Brasil. Brasília: Senado Federal, 1978.

SOUZA, R. F. de; ÁVILA, V. P. da S. de. As disputas em torno do ensino primário rural (São Paulo, 1931-1947). História da Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 43, p. 13-32, maio/ago. 2014.

URICOECHEA, F. O Minotauro Imperial: A burocratização do Estado patrimonial brasileiro no século XIX. Rio de Janeiro: DIFEL, 1978.

VISCARDI, C. M. R. O Federalismo como experiência: Campos Sales e as tentativas de estabilização da República. DADOS– Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 59, n. 4, p. 1169-1206, 2016.

WEBER, M. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Tradução de Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. Brasília: UNB; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2005. v. 2.

Published

2021-03-01

How to Cite

FILHO, Geraldo Sabino Ricardo; GARCIA, Noely Costa Dias. The presence of the lay teacher in the state of São Paulo. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. 00, p. e021002, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11i00.16457. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16457. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand