A dialogue of curriculum theories with mathematics history in comics

Authors

  • Lupi Scheer dos Santos
  • Carla Goncalves Rodrigues
  • Josimara Wikboldt Schwantz

Keywords:

Mathematics history. History in comics. Curriculum Theories.

Abstract

This work is a qualitative investigation, which aims encourage the use of mathematics history as a mediating instrument for teaching and learning through comics and how this occurs within the decades with curriculum theories that existed. To compose the theoretical foundation it has been operated three movements. Firstly, it searches for mathematics history elements as a pedagogical resource to be used in the classroom, through contributions of the studies from Miguel (1997). Secondly, referenced by Lovetro (2011) e Vergueiro (2010), it ascertains the historical development of comics and their pedagogical utilization. Lastly, it does a flyover on curriculum theories, founded by Silva (2010) and Hornburg& Silva (2007), and its mixtures with comics inclusion in the class. Thereby, it bets in Mathematics history in comics as a successful way of teaching practice in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. São Paulo: Edgard Blücher – Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

FREITAS, Wellinson C.; CARVALHO, Liceu L.; GUTIERRE, Liliane dos Santos. O uso da história da matemática como recurso pedagógico na educação de jovens e adultos: uma experiência exitosa. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2011, Recife. Anais do XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2011.

HORNBURG, Nice; SILVA, Rúbia. Teorias sobre currículo: uma análise para compreensão e mudança. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG. Vol. 3, n. 10, p. 61-66, jan.- jun./2007. ISSN 1807-2836.

LOVETRO, José Alberto. Quadrinhos além dos gibis. In: História em quadrinhos: um recurso de aprendizagem. Salto para o futuro. Ano XXI, boletim 01, abril/2011. Disponível em: http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/181213historiaemquadrinhos.pdf. Acesso em: 30 maio 2012.

MARIN, Bianca; PINHEIRO, Nilcéia A. M. A História da Matemática como recurso didático no ensino da Álgebra linear e Geometria analítica.In: XV SICITE, 2010, Cornélio Procópio. XV SICITE. Curitiba: UTFPR, 2010. v. 1. p. 1-4.

MIGUEL, Antônio. As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão:argumentos reforçadores e questionadores. In: Zetetikê– CEMPEM – FE/UNICAMP, v. 5, n. 8, p. 73-105. 1997.

PAVANELO, Regina Maria. O abandono no ensino da Geometria: uma visão histórica. 1989. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

VAILATI, J. S.; PACHECO, E. R. Usando a História da Matemática no ensino da Álgebra. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2011.

VERGUEIRO, Waldomiro. O uso das HQs no ensino. In: Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 7-30.

Published

2016-11-24

How to Cite

SANTOS, L. S. dos; RODRIGUES, C. G.; SCHWANTZ, J. W. A dialogue of curriculum theories with mathematics history in comics. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 17, p. 20–33, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/5784. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA INFÂNCIA E NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL