Memórias póstumas de Brás Cubas and the critic representation of Brazilian modernization process
Keywords:
Literature and Society. Formal Mediation. Memórias Póstumas de Brás Cubas.Abstract
This paper aims analyze Memórias Póstumas de Bras Cubas aesthetic procedure, published in 1881 by Machado de Assis, evidencing throughout “redução estrutural” concept, the modernization and Brazilian technologic insertion process. This process can be explained by our own national historic configuration, mainly the dynamic from the XIX century society, regulated by favour, interests and appearance relations. It was checked that machadiana literature, like a Brazilian cultural phenomenon, enables, by the aesthetic object, the reality knowledge and its transformation possibilities.Downloads
References
ASSIS, Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Record, 1998.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. 11ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2010.
FAORO, Raymundo. Machado de Assis: A Pirâmide e o Trapézio. 4.ed. São Paulo: Globo, 2001.
FURTADO, Celso. O Mito do Desenvolvimento Econômico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
SOUZA, Ronaldes de Melo. O romance tragicômico de Machado de Assis. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2006.
SCHWARZ, Roberto. Que horas são?: ensaios. São Paulo: Cia das letras, 1987.
SCHWARZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. São Paulo: Duas Cidades, 1990.
SCHWARZ, Roberto. Ao vencedor as batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. 5ª ed. São Paulo: Duas Cidades, 2000.
WAIZBORT, Leopoldo. A passagem do três ao um. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

